Logo

Άρειος Πάγος: «Όχι» στην περαιτέρω μείωση αποδοχών εργαζομένων σε ΔΕΚΟ - ΝΠΙΔ



 
 

areios pagos 5-2-2017Ο Άρειος Πάγος είπε «όχι» στην περαιτέρω μείωση των αποδοχών των εργαζομένων στις ΔΕΚΟ και τα λοιπά Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου του ευρύτερου δημόσιου τομέα που νομοθέτησε η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ με το νόμο 4354/2015. Παράλληλα, με την απόφασή του αποδοκίμασε την εγκύκλιο του...

Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους που τάχθηκε υπέρ των περικοπών των αποδοχών.

Η απόφαση του Αρείου Πάγου εκδόθηκε με αφορμή την προσφγή εργαζομένων στη Δημοτική Επιχείρηση Ύδρευσης-Αποχέτευσης Ξάνθης, ωστόσο καταλαμβάνει όλους τους εργαζόμενους στις ΔΕΚΟ, κ.λπ.

Η πρόβλεψη για εκτεταμένες μειώσεις αποδοχών περιλαμβάνεται στον  νόμο 4024/2011, που καθιερώνει, στα πλαίσια των μνημονιακών δεσμεύσεων, ένα νέο ενιαίο μισθολόγιο για τους δημοσίους υπαλλήλους. Με τον επίμαχο νόμο οι ΔΕΚΟ και τα λοιπά Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου του Δημοσίου και των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης, υποχρεώθηκαν να μειώσουν το μέσο μισθολογικό κόστος τους κατά ποσοστό 35%, σε σχέση με το μισθολογικό κόστος που είχαν κατά το έτος 2009.

Σύμφωνα με τα κατά νόμο προβλεπόμενα οι περικοπές αυτές θα γίνονταν σταδιακά. Έτσι περικοπές που δεν ξεπερνούσαν το 25% των αποδοχών του Οκτωβρίου 2011 έγιναν αμέσως.

Οι περαιτέρω περικοπές επρόκειτο να πραγματοποιηθούν ισόποσα τα επόμενα δύο έτη (δηλαδή το 2012 και το 2013).

Οι εργαζόμενοι στις ΔΕΚΟ που είχαν υποστεί περικοπή 25% του μισθού τους συνέχισαν να λαμβάνουν, προσωρινά μέχρι και το 2013, όπως προβλέφθηκε αρχικά, ένα επί πλέον ποσό, το οποίο στην πράξη επικράτησε να ονομάζεται (αδόκιμα φυσικά) «υπερβάλλουσα μείωση». Με τον νόμο 4093/2012, όμως, οι περαιτέρω περικοπές των αποδοχών ανεστάλησαν μέχρι την 31.12.2016 και έτσι οι εργαζόμενοι συνέχισαν να λαμβάνουν το επιπλέον ποσό («υπερβάλλουσα μείωση») και μετά το 2013.

Με τον ίδιο νόμο (4093/2012) υπήχθησαν τελικά στο ενιαίο μισθολόγιο και οι ΔΕΚΟ και τα λοιπά Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου. Και ενώ αναμενόταν ότι και μετά την υπαγωγή στο ενιαίο μισθολόγιο οι εργαζόμενοι θα συνέχιζαν να λαμβάνουν κανονικά την «υπερβάλλουσα μείωση», το Γενικό Λογιστήριο υποχρέωσε με εγκύκλιό του τις διοικήσεις των ΔΕΚΟ και των λοιπών ΝΠΙΔ να προβούν σε εκ νέου περικοπές αποδοχών μέχρι 25%.

Με τον τρόπο αυτό οι αποδοχές των εργαζομένων, που ήδη είχαν περικοπεί κατά 25% το Νοέμβριο του 2011, μειώθηκαν και εκ νέου  τον Ιανουάριο του 2013 σε ποσοστό μέχρι και 25% . Οι περικοπές, δηλαδή έγιναν επί των ήδη μειωμένων αποδοχών που λάμβαναν τον Δεκέμβριο του 2012.

Εδώ θα πρέπει να σημειωθεί, ότι το  2014 η Ολομέλεια του Ελεγκτικού Συνεδρίου έκρινε παράνομες τις  μειώσεις των αποδοχών που επιβλήθηκαν με την επίμαχη εγκύκλιο του ΓΛΚ,  ενώ είχαν προηγηθεί και αρκετές ανάλογες αποφάσεις πολιτικών δικαστηρίων.

Το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, παρά τις δικαστικές αποφάσεις (της Ολομέλειας του ΕΣ και των πολιτικών δικαστηρίων) που έκριναν παράνομες τις περικοπές, εξακολουθούσε να μην επιτρέπει  στις διοικήσεις των Οργανισμών να εφαρμόσουν την απόφαση της Ολομέλειας του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Τελικά, από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ/ΑΝΕΛ με το άρθρο 31 του Ν. 4354/2015 προβλέφθηκε ότι ειδικά για τους εργαζομένους των ΔΕΚΟ και των ΝΠΙΔ του Δημοσίου και των ΟΤΑ, η αναστολή που είχε δοθεί το 2012 με τον Ν. 4093/2012 «ισχύει από 1.1.2013».

Τροποποιήθηκε δηλαδή εκ των υστέρων η αναστολή που είχε χορηγηθεί στο παρελθόν από τον νομοθέτη, με συνέπεια περαιτέρω περικοπές στις αποδοχές των εργαζομένων.

Ο Άρειςο Πάγος, που ασχολήθηκε με το θέμα αυτό με αφορμή προσφυγή των εργαζομένων στη  Δημοτική Επιχείρηση Ύδρευσης-Αποχέτευσης Ξάνθης, συντάχθηκε με την Ολομέλεια του Ελεγκτικού Συνεδρίου κρίνοντας και αυτός με τη σειρά του ότι οι περικοπές πέραν του 25% των αποδοχών δεν είναι νόμιμες.

Συγκεκριμένα, ο Άρειος Πάγος στην υπ΄ αριθμ. 113/2017 απόφασή του δικαίωσε τους εργαζομένους, υπογραμμίζοντας  ότι η ρύθμιση του Ν. 4354/2015, την οποία επικαλέσθηκε η ΔΕΥΑ Ξάνθης προκειμένου να δικαιολογήσει (εκ των υστέρων) τις περικοπές, έρχεται σε αντίθεση με τελεσίδικη δικαστική απόφαση. Συγκεκριμένα, οι αρεοπαγίτες τονίζουν ότι η η διάταξη του Ν. 4354/2015 δεν μπορούσε να εφαρμοσθεί στην προκειμένη περίπτωση, πρωτίστως επειδή η υπόθεση είχε ήδη κριθεί τελεσίδικα με απόφαση του Εφετείου. Δηλαδή,  η τελεσίδικη απόφαση του Εφετείου είχε εκδοθεί πριν από τη θέσπιση του Ν. 4354/2015. 

ΑΝΑΡΤΗΘΗΚΕ 5-2-2017 από directNEWS.gr


Τελευταία Δικαστικά