Logo

Το σκεπτικό του ΣτΕ για την αναστολή του πλαφόν συνταγογράφησης



 
 

farmaka 19-8-2014Πιθανή μη αναστρέψιμη βλάβη στην υγεία των πολιτών, διαβλέπει η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας, στην απόφασή της με την οποία αναστέλλεται...

το πλαφόν συνταγογράφησης στα γενόσημα φάρμακα.

Η Επιτροπή Αναστολών της Ολομέλειας του ΣτΕ (πρόεδρος Σωτήρης Ρίζος, εισηγητής Ηλίας Μάζος), με την υπ΄ αριθμ. 274/2014 απόφασή της ανέστειλε τις πράξεις που επέβαλαν ελάχιστα ποσοστιαία όρια συνταγογράφησης φαρμάκων δραστικών ουσιών («off-patent» και γενόσημα) μηνιαίως ανά ιατρό.

Αντίθετα, εξακολουθεί να ισχύει η επίμαχη υπουργική απόφαση ως προς το σκέλος εκείνο που καθορίζει τα όρια στην φαρμακευτική δαπάνη εκάστου γιατρού που συνταγογραφεί για τους ασφαλισμένους του ΕΟΠΥΥ, καθώς και η υποχρέωση των γιατρών και φαρμακοποιών «να εφαρμόζουν απαρεγκλίτως τις διατάξεις για τη συνταγογράφηση με βάση τη δραστική ουσία».

Υπεθυμίζεται, ότι από 28 Ιουνίου 2014 είχαν «παγώσει», με προσωρινή διαταγή του πρόεδρου του Συμβουλίου της Επικρατείας κ. Ρίζου, οι επίμαχες αποφάσεις για το πλαφόν στη συνταγογράφηση. Η αναστολή ισχύει μέχρι την έκδοση οριστικής απόφασης επί της κύριας προσφυγής που έχουν καταθέσει κατά του πλαφόν ο Πανελλήνιος Ιατρικός Σύλλογος και ο Ιατρικός Σύλλογος Αθηνών. Η προσφυγή θα συζητηθεί στις αρχές Νοεμβρίου.

Τι αναφέρει το σκεπτικό της απόφασης του ΣτΕ

Η Επιτροπή Αναστολών επικαλείται στο σκεπτικό της απόφασής της λόγους δημοσίου συμφέροντος. Αναλυτικότερα, αναφέρουν οι δικαστές ότι ο καθορισμός με την παράγραφο 1 της επίμαχης απόφασης  (Υ9/οικ.53768/18.6.2014) του κ. Βορίδη «των μηνιαίων ανά ιατρό ελαχίστων ποσοστιαίων ορίων συνταγογράφησης φαρμάκων δραστικών ουσιών, οι οποίες δεν τελούν υπό καθεστώς προ­στασίας («off-patent» και γενόσημα), ανεξαρτήτως του αν αποτελεί πρό­σφορο μέτρο για την ταχεία αύξηση του μεριδίου αγοράς των γενοσήμων φαρμάκων  και μάλιστα σε ποσοστά αντίστοιχα με τον μέσο όρο των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, δύναται πάντως να οδηγήσει σε υποβιβασμό του επιπέδου παροχής των υπηρεσιών υγείας προς τους πολίτες».

Και αυτό κυρίως, συνεχίζουν οι δικαστές γιατί προβλέπεται ότι «το σύστημα της ηλεκτρονικής συνταγογράφησης ... δεν επιτρέπει στον ιατρό να συνταγογραφεί φάρμακα που τον κατατάσσουν κάτω από το καθορισμένο ελάχιστο ποσοστό συνταγογράφησης φαρμάκων με δραστική ουσία εκτός προστασίας», με αποτέλεσμα την έστω και για μικρό χρονικό διάστημα (δηλαδή για το υπόλοιπο διάστημα του μηνός, εφ' όσον με την επίμαχη ρύθμιση καθορίζονται, εντός των θεραπευτικών κατηγοριών, «μηνιαία» ελάχιστα ποσοστιαία όρια συνταγογράφησης φαρμάκων δραστικών ουσιών εκτός προστασίας) αδυναμία των ιατρών να προβαίνουν στην ενδεικνυόμενη για την περίπτωση ορισμένου ασθενούς, κατά τους κανόνες της επιστήμης, συνταγογράφηση φαρμάκου εντός προστασίας («on-patent»), συγκεκριμένης θεραπευτικής κατηγορίας.

Κατόπιν των διαπιστώσεων αυτών και κατόπιν σταθμίσεως «αφ' ενός του δημοσίου συμφέροντος που συνίσταται στη μείωση και τον εξορθολογισμό της δημόσιας δαπάνης για την υγεία και αφ' ετέρου του δημοσίου συμφέροντος που επιβάλλει την αποτροπή πιθανολογούμενης βλάβης της υγείας των πολιτών», η Επιτροπή Αναστολών της Ολομέλειας έκρινε ότι πρέπει να ανασταλεί η εκτέλεση της παραγράφου 1 και του παραρτήματος 1 της προσβαλλομένης αποφάσεως Υ9/οικ.53768/18.6.2014 του υπουργού Υγείας.

Παράλληλα, οι δικαστές απέρριψαν αίτημα των φορέων των γιατρών να ανασταλεί η δεύτερη παράγραφος της επίμαχης υπουργικής απόφασης με την οποία καθορίζονται όρια στην φαρμακευτική δαπάνη κάθε γιατρού που συνταγογραφεί για τους ασφαλισμένους του ΕΟΠΥΥ.

Οι σύμβουλοι Επικρατείας αποφάνθηκαν ότι με την επίμαχη ρύθμιση της 2ης παραγράφου δεν περιορίζεται υπέρμετρα το δικαίωμα ασκήσεως του ιατρικού επαγγέλματος. Αυτό όμως υπό την προυπόθεση ότι θα τηρηθεί κατά γράμμα η επίχαμη παράγραφος, δηλαδή, ότι όταν υπάρχει υπέρβαση των ορίων  της φαρμακευτικής δαπάνης ο γιατρός θα καλείται από τον ΕΟΠΥΥ να δικαιολογήσει τις συνταγογραφήσεις του. Και σε περίπτωση επανειλημμένων υπερβάσεων μεγάλου ύψους (και όχι για μεμονωμένα περιστατικά) να επιβάλλονται με πλήρως αιτιολογημένη απόφαση κυρώσεις στον γιατρό.

Με την δεύτερη αυτή παράγραφο της επίμαχης υπουργικής απόφασης, προσθέτουν οι δικαστές δεν προκαλείται στους γιατρούς «υλική ή ηθική βλάβη δυσχερώς επανορθώσιμη σε περίπτωση ευδοκιμήσεως των κρινομένων αιτήσεων ακυρώσεως».

Πέρα από όλα αυτά όμως, υπογραμμίζει η Ολομέλεια του ΣτΕ, «λόγοι δημοσίου συμφέροντος, συνιστάμενοι στη λήψη μέτρων για τη μείωση και τον εξορθολογισμό της φαρμακευτικής δαπάνης, επιβάλλουν την άμεση εκτέλεση της επίδικης παραγράφου 2 της προσβαλλομένης υπουργικής αποφάσεως».

Τέλος, υπενθυμίζεται ότι και στο παρελθόν είχε δοθεί από το ΣτΕ ανάλογη αναστολή υπουργικής απόφασης για το πλαφόν στη συνταγογράφηση.

ΑΝΑΡΤΗΘΗΚΕ 19-8-2014 από directNEWS.gr


Τελευταίες Ειδήσεις