Logo

ΣτΕ: Δικαίωμα των πολιτών να γνωρίζουν ποιοι βλέπουν τα φορολογικά τους δεδομένα



 
 

Το Συμβούλιο της Επικρατείας με απόφασή του αναγνωρίζει το δικαίωμα κάθε φορολογούμενου πολίτη να πληροφορείται και μάλιστα εντός δεκαπενθημέρου, ποιοι είχαν πρόσβαση στα φορολογικά δεδομένα του που τηρούνται στο πληροφοριακό σύστημα TAXIS. 

Με βάση την κρίση του Ανωτάτου Ακυρωτικού Δικαστηρίου ο φορολογούμενος θα πρέπει να ενημερώνεται από τη Διεύθυνση Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων όταν πρόκειται να μεταβιβάσει προσωπικά δεδομένα τους σε τρίτους, προκειμένου να προβάλλει , αν το επιθυμεί, αντιρρήσεις. 

Μάλιστα, η ενημέρωση του φορολογουμένου πρέπει να είναι πλήρης ως προς την προσβασιμότητα τρίτων στα φορολογικά του δεδομένα. Δηλαδή πρέπει να πληροφορείται ποιοι (άτομα, δημόσιες υπηρεσίες κλ.π.) και πότε είχαν τη δυνατότητα επεξεργασίας των φορολογικών δεδομένων του. 

Η υπόθεση: Προσφεύγουσα προϊσταμένη ΔΟΥ

Η επίμαχη απόφαση εκδόθηκε από το Δ΄ Τμήμα του ΣτΕ (πρόεδρος η αντιπρόεδρος, Μαρία Καραμανώφ και εισηγήτρια η πάρεδρος Ουρανία Νικολαράκου), το οποίο έκανε δεκτή σχετική προσφυγή προϊσταμένης ΔΟΥ, η οποία ζητούσε να πληροφορηθεί ποιοι επισκέφθηκαν και άντλησαν στοιχεία για εκείνη από το TAXIS, καθώς κατηγορήθηκε ποινικά, αλλά τελικά η δικογραφία, που είχε σχηματιστεί σε βάρος της μετά από ανώνυμες καταγγελίες, αρχειοθετήθηκε με εισαγγελική διάταξη. 

Η προϊσταμένη της ΔΟΥ είχε αποτανθεί αρχικά στη Διεύθυνση Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης της ΓΓΔΕ του υπουργείου Οικονομικών, προκειμένου να της χορηγηθούν για ένα τρίμηνο του 2013 στοιχεία και πληροφορίες για τα πρόσωπα, υπηρεσίες κ.λ.΄π. που επισκέφθηκαν χωρίς νόμιμη εξουσιαδότηση τα απόρρητα φορολογικά δεδομένα της, τα οποία τηρούνται στο πληροφοριακό σύστημα TAXIS. 

Μετά την άρνηση του προϊσταμένου της εν λόγω Διεύθυνσης να της χορηγήση τα στοιχεία αυτά η προϊσταμένη της ΔΟΥ προσέφυγε στις εισαγγελικές αρχές ζητώντας εισαγγελική παραγγελία για να της χορηγηθεί αντίγραφο «του ιστορικού της επισκεψιμότητας της φορολογικής της εικόνας» προκειμένου να εντοπιστεί «ο χρήστης ο οποίος αναρμοδίως και παρανόμως εισήλθε στη φορολογική της μερίδα».

Η απάντηση ανέφερε μεταξύ άλλων πως  «Η υπηρεσία, συμπερασματικά, δεν μπορεί να ικανοποιήσει το αίτημά σας. Ουδέποτε η υπηρεσία μας έχει χορηγήσει τέτοιου τύπου πληροφορίες σε υπαλλήλους κατόπιν σχετικών τους αιτήσεων».

Όπως αποδείχθηκε η Διεύθυνση Ηλεκτρονικής Διακυβ΄ρνησης της ΓΓΔΕ ανταποκρίθηκε στο  αίτημα Οικονομικών Επιθεωρητών, στους οποίους δόθηκε εντολή έρευνας από την αρμόδια Διεύθυνση Εσωτερικών Υποθέσεων του υπουργείου και οι σχετικές πληροφορίες που προέκυψαν από την τεχνική διερεύνηση του συστήματος παραδόθηκαν -με εμπιστευτική αλληλογραφία- στους επιτετραμμένους Οικονομικούς Επιθεωρητές.

Το σκεπτικό της απόφασης

Τα μέλη του Δ΄ Τμήματος του ΣτΕ τονίζουν στην απόφασή τους ότι τα στοιχεία  των φορολογουμένων που «είναι συγκεντρωμένα στα πληροφοριακά συστήματα της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων του υπουργείου Οικονομικών, όπως είναι το σύστημα TAXIS, συνιστούν προσωπικά δεδομένα, μέρος των οποίων μάλιστα καλύπτεται από το φορολογικό απόρρητο».

Παράλληλα, υπογραμμίζουν ότι  «η φορολογική αρχή, ως υπεύθυνος επεξεργασίας, υπέχει, κατά τις διατάξεις του ν. 2472/1997 (σ.σ.: νόμος για την προστασία των προσωπικών δεδομένων) την υποχρέωση λήψεως των καταλλήλων μέτρων για τη διασφάλιση του απορρήτου και την προστασία των δεδομένων από περιπτώσεις αθέμιτης πρόσβασης».

Και υπογραμμίζουν, επικαλούμενα τον νόμο για τα προσωπικά δεδομένα, ότι η Διεύθυνση Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης της ΓΓΔΕ όπως και κάθε άλλη ανάλογη οφείλει να ενημερώνει τους φορολογούμενους ότι έχουν δικαίωμα να γνωρίζουν εάν τα δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα που τους αφορούν αποτελούν ή αποτέλεσαν αντικείμενο επεξεργασίας. Επιπρόσθετα, υπάρχει σαφής υποχρέωση η δημόσια υπηρεσία να απαντήσει, χωρίς καθυστέρηση, μέσα σε 15 ημέρες εγγράφως και με τρόπο «εύληπτο και σαφή» δίνοντας, μεταξύ των άλλων, πληροφορίες για:

α) Ολα τα δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα που αφορούν τον φορολογούμενο, καθώς και την προέλευσή τους.
β) Τους σκοπούς της επεξεργασίας των φορολογικών δεδομένων και τους αποδέκτες αυτών.
γ) Την εξέλιξη της επεξεργασίας.
δ) Τη διόρθωση, τη διαγραφή ή τη δέσμευση (κλείδωμα) των δεδομένων.
ε) Την κοινοποίηση των δεδομένων σε τρίτους.

Επιπλέον, επικαλούνται απόφαση του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ενωσης, σύμφωνα με την οποία η κατοχύρωση του δικαιώματος πρόσβασης στα προσωπικά δεδομένα «κατατείνει στη διασφάλιση της δυνατότητας του ενδιαφερομένου να βεβαιώνεται ότι η επεξεργασία των προσωπικών δεδομένων του γίνεται κατά ακριβή και νόμιμο τρόπο και, ειδικότερα, ότι τα προσωπικά δεδομένα που τον αφορούν είναι ακριβή και κοινοποιούνται σε αποδέκτες που έχουν προς τούτο δικαίωμα».

Με βάση όλα τα παραπάνω το Δ΄ Τμήμα του ΣτΕ αποφαίνεται ότι η  απάντηση του προϊσταμένου της Διεύθυνσης Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης της ΓΓΔΕ δεν συνιστά νόμιμη αιτιολογία απόρριψης των αιτημάτων της προϊσταμένης της ΔΟΥ και ειδικότερα ότι δεν στηρίζεται σε καμία ισχύουσα νομοθετική διάταξη. Αντίθετα, το αίτημα στηρίζεται στον νόμο για τα προσωπικά δεδομένα και τον Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας που κατοχυρώνει «το δικαίωμα πρόσβασης στα διοικητικά έγγραφα».

 

 ΑΝΑΡΤΗΘΗΚΕ 31-5-2020 από directNEWS.gr 


Τελευταία Δικαστικά