Logo

ΣτΕ: «Ναι» στην επιλογή σημαιοφόρων στα Δημοτικά με κλήρωση - Για "κιτρινισμό" μιλά το υπουργείο Παιδείας



 
 

Το υπουργείο Παιδείας εξαπολύει «μύδρους» κατά μερίδας Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης με αφορμή τον τρόπο με τον οποίο  παρουσίασαν την γνωμοδότηση του Συμβουλίου της Επικρατείας  για το σχέδιο προεδρικού διατάγματος για την οργάνωση και λειτουργία των νηπιαγωγείων και των δημοτικών σχολείων.

Το υπουργείο Παιδείας εξαπολύει «μύδρους» κατά μερίδας Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης με αφορμή τον τρόπο με τον οποίο  παρουσίασαν την γνωμοδότηση του Συμβουλίου της Επικρατείας  για το σχέδιο προεδρικού διατάγματος για την οργάνωση και λειτουργία των νηπιαγωγείων και των δημοτικών σχολείων.

Ορισμένα ΜΜΕ συνδύασαν την γνωμοδότηση με τα οριζόμενα στην σχετική με τον εκκλησιασμό διάταξη και κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι το υπουργείο Παιδείας οδεύει προς την κατάργησή του.

Το υπουργείο Παιδείας αντέδρασε άμεσα επισημαίνοντας ότι δεν καταργείται ο εκκλησιασμός των μαθητών του δημοτικού τονίζοντας, παράλληλα, ότι το Ανώτατο Ακυρωτικό Δικαστήριο ενέκρινε την ανάδειξη σημαιοφόρου δια κληρώσεως.

Ο κιτρινισμός όταν εμπλέκει το Ανώτατο Δικαστήριο απειλεί ευθέως τη Δημοκρατία 

Αναλυτικότερα, το υπουργείο Παιδείας σε ανακοίνωσή του αναφέρει:

«Η δημοσιογραφική αγυρτεία συνεχίζεται από τα Μέσα Μαζικής Προπαγάνδας όπως ήταν φυσικό, με καθοδηγητή  τον ιστότοπο -αυτή τη φορά- του συνώνυμου του κιτρινισμού (σ.σ. εννοεί το site του "Πρώτου Θέματος"). Το ΣτΕ όπως ομολογούν πια όλα τα ΜΜΕ, ενέκρινε τη διάταξη για την κλήρωση του σημαιοφόρου. Αφού συντήρησαν για λίγες μέρες το ένα ψέμα σήμερα αρχίζει νέο σίριαλ με νέο ψέμα περί δήθεν κατάργησης του εκκλησιασμού εκ μέρους του Υπουργείου»

Επίσης, στην ανακοίνωση επαναλαμβάνεται ότι  «το Προεδρικό Διάταγμα εκσυγχρονίζει και εκδημοκρατίζει τη λειτουργία των δημοτικών σχολείων και Νηπιαγωγείων, αντικαθιστώντας ένα αναχρονιστικό Π.Δ. του 1998».

«Το Π.Δ., όπως άλλωστε όλα τα Προεδρικά Διατάγματα, ελέγχονται από το ΣτΕ, τις νομικές υπηρεσίες της Προεδρίας της Δημοκρατίας και υπογράφονται από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας. Οι κιτρινισμοί προφανώς στόχο έχουν όχι μόνον τον Υπουργό Παιδείας αλλά και τους πολιτειακούς και κρατικούς θεσμούς»

Και η ανακοίνωση καταλήγει αναφέροντας ότι  «το παιχνίδι του κιτρινισμού όταν εμπλέκει τον Ανώτατο Πολιτειακό Άρχοντα και το Ανώτατο Δικαστήριο, απειλεί ευθέως την Δημοκρατία».

Τι ορίζει το σχέδιο π.δ, και τι αναφέρει η γνωμοδότηση του ΣτΕ

Το Ε΄ Τμήμα του Συμβουλίου της Επικρατείας με πρόεδρο τον αντιπρόεδρο του ΣτΕ, Αθανάσιο Ράντο και εισηγήτρια την πάρεδρο, Μαρία Παπαδημήτρη, με την υπ' αριθμ.  140/2017 γνωμοδότησή του είπε «ναι»  στην επιλογή των σημαιοφόρων, παραστατών, κ.λπ. στα Δημοτικά σχολεία δια κληρώσεως.

Συγκεκριμένα, το Ε΄ τμήμα του Ανωτάτου Ακυρωτικού Δικαστηρίου προχώρησε σε νομοπαρασκευαστική επεξεργασία του σχεδίου προεδρικού διατάγματος του υπουργού Παιδείας, Κώστα Γαβρόγλου,  για την οργάνωση και λειτουργία  των νηπιαγωγείων και δημοτικών σχολείων.Μετά την ολοκλήρωση του έργου του το ΣτΕ εξέδωσε τη γνωμοδότησή του με την οποία χαρακτηρίζει νόμιμο τον δια κληρώσεως ορισμό των σημαιοφόρων κ.λ.π. και κάνει παρατηρήσεις για άλλες διατάξεις του σχεδίου π.δ.

Το επίμαχο σχέδιο π.δ. στο άρθρο 3 παράγραφος  4 αναφέρει «Σημαιοφόροι, παραστάτες και υπεύθυνοι για την κατάθεση στεφάνου ορίζονται μαθητές της ΣΤ΄ τάξης. Σημαιοφόροι ορίζονται δυο μαθητές της ΣΤ΄ τάξης, ο ένας για το χρονικό διάστημα μέχρι 31 Ιανουαρίου και ο άλλος από 1η Φεβρουαρίου μέχρι το τέλος του διδακτικού έτους.
          
Η επιλογή σημαιοφόρων, παραστατών και υπευθύνων κατάθεσης στεφάνου πραγματοποιείται με κλήρωση ανάμεσα στο σύνολο των μαθητών της τάξης. Η κλήρωση διενεργείται παρουσία του συνόλου των μαθητών της ΣΤ΄ τάξης με ευθύνη του διευθυντή της σχολικής μονάδας ή του νόμιμου αναπληρωτή του και συντάσσεται σχετικό πρακτικό του Συλλόγου Διδασκόντων».
         
Στην συνέχεια το Προεδρικό Διάταγμα δίνει στον υπουργό  Παιδείας το δικαίωμα να εκδώσει σχετική απόφαση με την οποία να καθορίζει:
1)  τον τρόπο επιλογής των σημαιοφόρων, παραστατών και υπευθύνων κατάθεσης στεφάνου, εφόσον στο Δημοτικό λειτουργούν ένα και πάνω  τμήματα της ΣΤ΄ τάξης και 2) καθώς και για «κάθε  άλλο σχετικό θέμα εφαρμογής της παρούσας παραγράφου»,  δηλαδή για θέματα που έχουν σχέση με τους σημαιοφόρους, κ.λπ.

Στη γνωμοδότηση του ΣτΕ αναφέρεται για το ζήτημα της επιλο γής σημαιοφόρων κ.λ.π με κλήρωση ότι  είναι «νόμιμη, εν όψει του ότι δεν αντίκειται, πάντως, στην εξουσιοδότηση του άρθρου 4 παράγραφος 11 του νόμου 1566/1985».

Ο νόμος  που αναφέρει η γνωμοδότηση  αφορά τη «δομή και λειτουργία της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης» και η σχετική παράγραφος παρέχει εξουσιοδότηση στον υπουργό Παιδείας, μεταξύ των άλλων, να καθορίζει  «την αξιολόγηση των μαθητών, την οργάνωση της μαθητικής ζωής και το γενικό πλαίσιο των σχολικών εκδηλώσεων».
          
Πάντως, δεν αποκλείεται η παρέλαση να γίνεται και χωρίς σημαιοφόρο ή με λιγότερους παραστάτες, αφού δεν προβλέπει το διάταγμα την κλήρωση αναπληρωματικών σημαιοφόρων και παραστατών για τις περιπτώσεις εκείνες που υπάρξει  αιφνίδια  ασθένεια  ή ατύχημα στους ήδη κληρωθέντες σημαιοφόρους ή παραστάτες.

Τι λέει το σχέδιο π.δ. για τη σημαία και τις εορταστικές εκδηλώσεις, τι επισημαίνει η γνωμοδότηση

Επίσης, στο ίδιο άρθρο (3) του σχεδίου π.δ. αλλά στην παράγραφο 7  αναφέρει ότι «η σημαία παραμένει ανηρτημένη στον ιστό του σχολείου, όπως προβλέπεται σε όλες τις δημόσιες υπηρεσίες».

Με την παράγραφο  2 του ίδιου άρθρου 3  καθορίζονται όλες οι εκδηλώσεις της σχολικής χρονιάς, όπως είναι οι επέτειοι της 28ής Οκτωβρίου, της 25 Μαρτίου, κ.λπ. Για τη Θρησκευτική εορτή των Τριών Ιεραρχών (30 Ιανουαρίου).το διάταγμα αναφέρει ότι «με απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων καθορίζεται το περιεχόμενο των εορταστικών εκδηλώσεων (οργάνωση εκδηλώσεων που συνάδουν με το περιεχόμενο της εορτής, εκκλησιασμός, κ.ά.).

Οι σύμβουλοι Επικρατείας εντόπισαν την ιδιαιτερότητα στον θρησκευτικό εορτασμό των Τριών Ιεραρχών και στην γνωμοδότησή τους επισημαίνουν  την εξαίρεση αυτή, ενώ θέτουν   και θέμα συνταγματικότητας της σχετικής παραγράφου καθώς στο διάταγμα ο υπουργός Παιδείας δεν έχει κάνει καμία προβλέψει  για τη συμμετοχή ή όχι των ετεροδόξων και αλλοθρήσκων στους Ελληνικούς θρησκευτικούς εορτασμούς. Χαρακτηριστικά, η γνωμοδότηση αναφέρει: «Τίθεται ως διαδικαστική προϋπόθεση για τον εορτασμό, ειδικώς αυτής της εορτής και όχι των λοιπών, η λήψη προηγούμενης απόφασης  του Συλλόγου Διδασκόντων, που θα καθορίζει το περιεχόμενο των εορταστικών εκδηλώσεων, χωρίς να επεξηγείται ο λόγος που δικαιολογεί τη θέσπιση της προϋπόθεσης αυτής, δεδομένου ότι δεν τίθεται ανάλογη προϋπόθεση για τις άλλες εορτές που αναφέρονται στη ίδια ακριβώς παράγραφο (εορτασμών εθνικών εορτών  της 28ης Οκτωβρίου και της 25ης Μαρτίου, 17ης Νοεμβρίου για την επέτειο του Πολυτεχνείου, τον αντιδικτατορικό αγώνα και την Εθνική Αντίσταση).       
Περαιτέρω η διατύπωση «οργάνωση εκδηλώσεων που συνάδουν με το περιεχόμενο της εορτής, εκκλησιασμός, κ.ά.», είναι αόριστός ενόψει άλλωστε του ότι πρόκειται για γιορτή θρησκευτικού κυρίως χαρακτήρα. Για το λόγο αυτό είναι αναγκαίο να ρυθμιστεί, ενόψει της κατοχυρωμένης στο άρθρο 13 παράγραφος 1 του Συντάγματος ελευθερίας της θρησκευτικής συνείδησης και το θέμα του τρόπου  συμμετοχής ή μη των ετεροδόξων και αλλοθρήσκων μαθητών κατά τις σχετικές εκδηλώσεις».

Τι ορίζεται για τον εκκλησιασμό, τι τονίζει το ΣτΕ

Στο άρθρο 3 παρ. 7 το σχέδιο προβλέπει:«Εκκλησιασμός πραγματοποιείται  κατά σχολείο ή τάξη με τη συνοδεία των εκπαιδευτικών ύστερα από σχετική απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων». Κατά την άποψη των συμβούλων Επικρατείας η διάταξη, έτσι όπως είναι διατυπωμένη «επιτρέπει την χωρίς κριτήρια παντελή κατάργηση του εκκλησιασμού».  

Αναλυτικότερα,  στη γνωμοδότηση αναφέρεται για το θέμα αυτό:        
«Η ρύθμιση του άρθρου 3 παρ. 7 σύμφωνα με την οποία εκκλησιασμός πραγματοποιείται  κατά σχολείο ή τάξη με τη συνοδεία των εκπαιδευτικών ύστερα από σχετική απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων, είναι ατελής, δεδομένου ότι δεν προσδιορίζονται οι ημέρες ή τα γεγονότα επ΄ ευκαιρία των οποίων είναι ενδεδειγμένο ή δυνατό να πραγματοποιείται εκκλησιασμός.   Η έλλειψη σχετικής πρόβλεψης και εν γένει απουσία καθορισμού συγκεκριμένων κριτηρίων για τη λήψη της απόφασης του Συλλόγου Διδασκόντων, καθιστά αόριστη  την ρύθμιση, διότι επιτρέπει είτε χωρίς κριτήρια παντελή κατάργηση του εκκλησιασμού είτε, αντιθέτως την πραγματοποίηση εκκλησιασμού καθ΄ υπέρβαση του εκπαιδευτικώς προσηκόντως μέτρου. Επομένως, η ρύθμιση αυτή πρέπει να συμπληρωθεί, ώστε να καταστεί ορισμένη».        

Τι προβλέπεται για την προσευχή,    

Στο άρθρο 18 του σχεδίου π.δ.προβλέπεται ότι «πριν από την έναρξη των μαθημάτων πραγματοποιείται κοινή προσευχή των μαθητών και του διδακτικού προσωπικού στο προαύλιο του σχολείου με ευθύνη των εκπαιδευτικών που εφημερεύουν. Η συμμετοχή των μαθητών άλλου δόγματος στην κοινή προσευχή δεν είναι υποχρεωτική. Ο διευθυντής του σχολείου ή ο αναπληρωτής του ή ο διδάσκων εκπροσωπώντας τον Σύλλογο Διδασκόντων του σχολείου  προβαίνει σε πιθανές ανακοινώσεις-οδηγίες που αφορούν την εύρυθμη λειτουργία του σχολείου και τη μαθητική ζωή της συγκεκριμένης μέρας ή και σε γενικότερα θέματα».        
Για το άρθρο 18 το ΣτΕ δεν κάνει κάποια παρατήρηση.
          
Οι προβλέψεις για το μάθημα των θρησκευτικών και οι παρατηρήσεις του ΣτΕ

Στο άρθρο 11 προβλέπει ότι οι ώρες διδασκαλίας του μαθήματος των Θρησκευτικών στην Ε΄ και ΣΤ΄ τάξη του Δημοτικού θα είναι μία ώρα την εβδομάδα, όπως εξάλλου προέβλεπε και παλαιότερη απόφαση του υπουργού Παιδείας του περασμένου έτους.

Στο σημείο αυτό στη γνωμοδότηση υπενθυμίζεται ότι εκκρεμεί στο ΣτΕ αίτηση ακύρωσης (έχει συζητηθεί τον Σεπτέμβριο του 2016) και αναμένεται η έκδοση της σχετικής απόφασης για τις ώρες διδασκαλίας του μαθήματος των θρησκευτικών στις δύο τελευταίες τάξεις του Δημοτικού.
Αυτό σημαίνει, τονίζει το ΣτΕ ότι  σε περίπτωση που γίνει από το ΣτΕ δεκτή η εν λόγω αίτηση ακύρωσης θα πρέπει το υπουργείο Παιδείας να επιφέρει τις ανάλογες τροποποιήσεις  στο Προεδρικό Διάταγμα «στο πλαίσιο της υποχρέωσης συμμόρφωσης προς το περιεχόμενο της τυχόν ακυρωτικής απόφασης».                  Ανάλογη είναι η επισήμανση του Συμβουλίου της Επικρατείας, ότι δηλαδή θα πρέπει να επέλθουν τροποποιήσεις στο σχέδιο π.δ. αν γίνει δεκτή η  αίτηση εκπαιδευτικών για το ζήτημα  της ανάθεσης του μαθήματος της αισθητικής αγωγής (εικαστικά, μουσική κ.λπ.) σε εκπαιδευτικούς άλλων κλάδων. Και σε αυτή τη περίπτωση έχει συζητηθεί η σχετική αίτηση ακύρωσης (8.6.2017) και αναμένεται η έκδοση απόφασης. Τέλος, το ΣτΕ κάνει αρκετές παρατηρήσεις σχετικά με τις προϋποθέσεις εγγραφής στα Δημοτικά σχολεία με ελλιπή δικαιολογητικά (αλλοδαπά παιδιά), εκπρόθεσμες εγγραφές, κ.λπ., ενώ «κόβει» ως παράνομη την απαλλαγή των πολύτεκνων διευθυντών και υποδιευθυντών από την εφημερία.

ΑΝΑΡΤΗΘΗΚΕ 7-8-2017 από directNEWS.gr


Τελευταία Δικαστικά