Ο Σύλλογος Δικαστικών Υπαλλήλων Αθήνας διαμαρτύρεται για τις κοινές υπουργικές αποφάσεις (ΚΥΑ) που εκδόθηκαν από τις 6 Νοεμβρίου 2020 σχετικά με τη λειτουργία των Δικαστηρίων στην περίοδο του lockdown, επισημαίνοντας ότι δεν είναι «άτρωτοι στην πανδημία του κορονοϊού».
Σε ανακοίνωση που εξέδωσε ο ΣΔΥΑ αναφέρει ότι πάνω από 1.000 δικηγόροι επισκέπτονται καθημερινά μόνο το Πρωτοδικείο Αθηνών με αποτέλεσμα να δημιουργείται μεγάλος συνωστισμός κυρίως στα Πολιτικά Δικαστήρια.
Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να υπάρχουν «πολλά κρούσματα κορονοϊού σε πολλές δικαστικές υπηρεσίες, στην Εισαγγελία Πρωτοδικών, στο Πρωτοδικείο, στο Ειρηνοδικείο, στο Εφετείο και στην Εισαγγελία Εφετών Αθηνών, κυρίως Δικαστικών Υπαλλήλων, αλλά και, σε κάποιες περιπτώσεις, Δικαστικών Λειτουργών».
Ολόκληρη η ανακοίνωση του ΣΔΥΑ που υπογράφεται από τον πρόεδρο Σωτήρη Τριπολιτσιώτη και την γεν. γραμματέα Πανωραία Τέγα, έχει ως εξής:
«ΘΕΜΑΤΑ:
Πόσο κλειστά είναι τα δικαστήρια από την έναρξη του τελευταίου lockdown και μετά
Ο θεσμός των “Βοηθών Δικαστών” που φέρνει ο νέος Κώδικας Δικαστικών Υπαλλήλων
1 Στα δικαστήρια δεν μεταδίδεται ο κορονοϊός…
Στην κυβέρνηση και, ειδικότερα, στο Υπουργείο Δικαιοσύνης έχουν την άποψη πως ο κορονοϊός δεν μεταδίδεται όταν βρίσκεται κανείς στις δικαστικές υπηρεσίες. Φαίνεται ότι θεωρούν όσους εργάζονται και όσους επισκέπτονται τους χώρους αυτούς άτρωτους στην πανδημία…
Δεν εξηγείται αλλιώς το γεγονός ότι οι Κ.Υ.Α. που εκδίδονται, από τις 6-11-2020 και μετά, παρότι κάνουν λόγο για προστασία της δημόσιας υγείας και της μεγάλης ανάγκης περιορισμού της πανδημίας και, αφού το Εθνικό Σύστημα Υγείας έχει φτάσει στα όριά του ως προς την περίθαλψη των θυμάτων του κορονοϊού, προβλέπουν πολλές λειτουργίες των δικαστηρίων ανοιχτές.
Σε απόλυτη αναντιστοιχία με την περίοδο Απριλίου και Μαΐου, που τα κρούσματα ήταν υποπολλαπλάσια από τα σημερινά, αλλά τότε περισσότερες διαδικασίες λειτουργίας των δικαστηρίων είχαν ανασταλεί.
Σε ότι αφορά τα Ποινικά Δικαστήρια, οι υποθέσεις που εκδικάζονται είναι πολύ περισσότερες από αυτές που εκδικάζονταν στην αναστολή Απριλίου και Μαΐου.
Το μεγαλύτερο πρόβλημα εντοπίζεται στα Πολιτικά Δικαστήρια. Ο συνωστισμός που παρατηρείται στη νέα Τακτική Διαδικασία και στο Εφετείο Αθηνών είναι πέρα από κάθε όριο λογικής, αφού σε καμιά περίπτωση δεν τηρούνται τα μέτρα προστασίας που προβλέπονται από το ΕΟΔΥ. Χαρακτηριστικότερη περίπτωση το κτίριο 3 του Πρωτοδικείου Αθηνών (Νέα Τακτική Διαδικασία), που το επισκέπτεται καθημερινά ένας μεγάλος αριθμός δικηγόρων, που σε κάποιες περιπτώσεις ξεπερνούν και τους 1.000, για το κλείσιμο φακέλων και ανταλλαγή προτάσεων. Και μάλιστα χωρίς τα απαραίτητα μέτρα προστασίας όπως τα plexiglass. Την εικόνα έχουν ήδη αποτυπώσει και τα μέσα ενημέρωσης. Κυκλοφορούν ήδη βίντεο και φωτογραφίες που φαίνεται ότι το μέτρο της απόστασης του 1,5 μέτρου ούτε κατά προσέγγιση δεν εφαρμόζεται. Και όλα αυτά, όταν με την ίδια ΚΥΑ έχουν ανασταλεί οι νόμιμες και δικαστικές προθεσμίες για την διενέργεια διαδικαστικών πράξεων και άλλων ενεργειών, ενώπιον των δικαστικών υπηρεσιών, και της παραγραφής των συναφών αξιώσεων. Πώς να εξηγήσει κανείς την πρόβλεψη της Κ.Υ.Α. να ανεβαίνουν οι συνθέσεις στα πολιτικά δικαστήρια, ακόμα και για να αναβάλλουν μία ή δύο υποθέσεις, λόγω κοινού αιτήματος των διαδίκων που έχει σταλεί με mail την προηγούμενη μέρα, ενώ η ημερομηνία της αναβολής είναι περίπου η ίδια με αυτή που δίνεται με τον οίκοθεν επαναπροσδιορισμό…
Το Υπουργείο Δικαιοσύνης δεν έλαβε υπόψη του τις προτάσεις, για τον περιορισμό της εξάπλωσης της πανδημίας, τόσο των Δικαστικών Ενώσεων, όσο της Ομοσπονδίας Δικαστικών Υπαλλήλων Ελλάδας, και του ΣΔΥΑ, σε ότι αφορά τις υπηρεσίες της Αθήνας.
Το αποτέλεσμα είναι να έχουμε πολλά κρούσματα κορονοϊού σε πολλές δικαστικές υπηρεσίες, στην Εισαγγελία Πρωτοδικών, στο Πρωτοδικείο, στο Ειρηνοδικείο, στο Εφετείο και στην Εισαγγελία Εφετών Αθηνών, κυρίως Δικαστικών Υπαλλήλων, αλλά και, σε κάποιες περιπτώσεις, Δικαστικών Λειτουργών.
Το ίδιο χρονικό διάστημα που οι υπάλληλοι του Πρωτοδικείου Αθηνών και των Ειρηνοδικείων καλούνται να εκδώσουν δεκάδες χιλιάδες Πιστοποιητικά Διαθηκών και Αποποίησης για τους δικαιούχους των αναδρομικών των συνταξιούχων που έχουν αποβιώσει. Και αυτό διότι δεν υπήρξε καμιά έγκαιρη πρόβλεψη και προετοιμασία, ώστε να διασταυρωθούν τα στοιχεία των δικαιούχων μέσω του ΕΦΚΑ. Ένας μεγάλος αριθμός των υπαλλήλων αυτών των υπηρεσιών ασχολείται με την έκδοση των ανωτέρω Πιστοποιητικών.
Ακούγεται λοιπόν παράταιρη η δήλωση του κυβερνητικού εκπροσώπου ότι “τα δικαστήρια θα συνεχίσουν να είναι κλειστά μέχρι τις 7-1-2020”, όταν το 70 με 80% των Δικαστικών υπαλλήλων προσέρχεται καθημερινά στα δικαστήρια και οι υπόλοιποι εργάζονται απομακρυσμένα. Το ίδιο ισχύει και για την αυστηρή οδηγία του Υπουργείου Εσωτερικών για απομακρυσμένη εργασία του 50% των υπαλλήλων που δεν ισχύει για τις Δικαστικές Υπηρεσίες.
2 “Βοηθοί Δικαστών”
Ανακοινώθηκε από τον κ. Υπουργό Δικαιοσύνης η θεσμοθέτηση μέσω του νέου Κώδικα η δημιουργία δύο νέων κλάδων Δικαστικών Υπαλλήλων αυτών των: 1) ΠΕ Τεκμηρίωσης και Επικουρίας Δικαστικού Έργου και 2) ΠΕ Επικοινωνίας και Δημοσίων Σχέσεων.
Σχετικά με την δημιουργία των δύο αυτών νέων κλάδων, αρνητικά τοποθετήθηκαν τόσο η Ολομέλεια του Αρείου Πάγου, στην γνωμοδότηση επί του σχεδίου του νέου Κώδικα Δικαστικών Υπαλλήλων, όσο η Ένωση Δικαστών και Εισαγγελέων και η Ομοσπονδία Δικαστικών Υπαλλήλων Ελλάδος.
Έχουν τεθεί πολλά ερωτήματα για την αναγκαιότητα της δημιουργίας αυτών των δύο κλάδων και ως προς το τι μπορούν να προσθέσουν στην λειτουργία και την αποτελεσματικότητα του συστήματος απονομής της δικαιοσύνης.
Οι συγκεκριμένοι υπάλληλοι που θα στελεχώσουν αυτούς τους κλάδους δεν θα είναι ούτε Δικαστές ούτε Δικαστικοί Υπάλληλοι, αλλά μια ενδιάμεση κατηγορία με ιδιαίτερα προνομιακή μεταχείριση ως προς την μισθολογική και υπηρεσιακή τους εξέλιξη, που δεν δικαιολογείται ούτε από τα καθήκοντα και την προσφορά τους, ούτε από την εμπειρία τους σε σχέση με τους άλλους κλάδους των δικαστικών υπαλλήλων.
Οι αρμοδιότητες και οι υποχρεώσεις τους δεν καθορίζονται από συγκεκριμένα νομοθετήματα, όπως ισχύει για τους Δικαστικούς Υπαλλήλους, τα καθήκοντα των οποίων με σαφήνεια καθορίζονται από μια σειρά νόμων, όπως ο αστικός κώδικας, ο κώδικας πολιτικής δικονομίας, ποινικός κώδικας, κώδικας ποινικής δικονομίας, κώδικας διοικητικής δικονομίας κ.λπ., με όλες τις έννομες συνέπειες για παραλήψεις ή ενέργειες κατά την άσκηση των καθηκόντων τους.
Η ανάθεση στις ολομέλειες των δικαστηρίων και εισαγγελιών να ορίζουν τα καθήκοντα των συγκεκριμένων αυτών υπαλλήλων θα δημιουργήσει περισσότερα προβλήματα, αφού κατά το δοκούν οι ολομέλειες θα ορίζουν διαφορετικά καθήκοντα, χωρίς ενιαίο τρόπο, ανοίγοντας τον δρόμο για διαφορετικές ερμηνείες, προκαλώντας σύγχυση και ασάφεια.
Ως αντικείμενο των δύο αυτών κλάδων αναφέρεται η συγκέντρωση νομολογίας και νομοθεσίας, η επαφή με άλλα δικαστήρια και η άσκηση καθηκόντων επικοινωνίας με τον τύπο. Οι υπηρετούντες υπάλληλοι με κατάλληλη εκπαίδευση, όσο και οι προβλεπόμενοι στο νέο Κώδικα Δικαστικοί Υπάλληλοι πληροφορικής, στατιστικής και βιβλιοθηκονόμων μπορούν να καλύψουν τα κενά στην ευρετηρίαση της νομολογίας, της νομοθεσίας, της βιβλιογραφίας και της ταξινόμησης των υποθέσεων. Όπως χαρακτηριστικά σημειώνει η Ένωση Δικαστών και Εισαγγελέων “οι επαφές των Δικαστηρίων με άλλα Δικαστήρια γίνονται από τις αιρετές διοικήσεις τους και η επικοινωνία με τον Τύπο καλύπτεται από τις Δικαστικές Ενώσεις. Είναι εξάλλου αδιανόητο να καλούνται Δικαστικοί Υπάλληλοι να ερμηνεύουν δικαστικές αποφάσεις και να εκπροσωπούν Δικαστικούς Λειτουργούς”. Στα πλαίσια αυτά οι προβλεπόμενοι από το νέο Κώδικα Δικαστικοί Υπάλληλοι μπορούν να οργανώσουν και να ευρετηριάσουν τη νομολογία, τη νομοθεσία, τη βιβλιογραφία κλπ.
Ειδικότερα, στη γνωμοδότηση της Ολομέλειας του Αρείου Πάγου αναφέρεται ότι οι Δικαστικοί Λειτουργοί έχουν πρόσβαση στις υπάρχουσες τράπεζες νομικών πληροφοριών, έτσι ώστε να μη χρειάζονται βοήθεια ως προς την αναζήτηση της νομολογίας και της νομοθεσίας. Υπάρχει δυνατότητα για αξιοποίηση του συστήματος: α) στο επίπεδο της άμεσης και ειδικής πρόσβασης σε έγκυρες ψηφιακές βάσεις δεδομένων, πέραν της Ελληνικής και Ευρωπαϊκής νομοθεσίας και νομολογίας, με θέματα οικονομικά, φορολογικά, πολεοδομικά, ιατρικά, ζητήματα περιβάλλοντος κ.λπ.
Τέλος, σε ότι αφορά τον κλάδο Τεκμηρίωσης και Επικουρίας του Δικαστικού Έργου, η αναζήτηση κρίσιμων στοιχείων των φακέλων των υποθέσεων, καθώς και συγκεκριμένης νομολογίας, θέτει σοβαρά νομικά ζητήματα, που έχουν σχέση με τη μυστικότητα της έκδοσης των δικαστικών αποφάσεων. Ειδικότερα “η διάταξη του άρθρου 38 παρ. 8, που προβλέπει ότι ο δόκιμος υπάλληλος του κλάδου Τεκμηρίωσης και Επικουρίας θα μπορεί, για εκπαιδευτικούς λόγους, να παρίσταται κατά την ανάκριση και την προανάκριση και να μετέχει στις διασκέψεις, είναι προβληματική και παραβιάζει τη διάταξη του άρθρ. 241 ΚΠΔ, που ορίζει ότι η ανάκριση γίνεται χωρίς δημοσιότητα” Αποφ. 4/2016 Διοικ. Ολομ. Α.Π.
Τη στιγμή που τα κενά στις οργανικές θέσεις των Δικαστικών Υπαλλήλων είναι τεράστια και δημιουργούν συνθήκες ασφυξίας στα Δικαστήρια της χώρας και ιδιαίτερα στα μεγάλα Δικαστήρια της Αθήνας, είναι τουλάχιστον άτοπο να προωθούνται τέτοιες διατάξεις και να προβλέπονται κατηγορίες υπαλλήλων που δεν θα έχουν κανένα απολύτως αντικείμενο εργασίας.
Το κόστος για την πρόσληψη υπαλλήλων για τους δύο νέους ειδικούς κλάδους θα μπορούσε να αξιοποιηθεί στην κάλυψη των κενών οργανικών θέσεων στις γραμματείες των δικαστηρίων και των εισαγγελιών και ειδικά στον τομέα των συστημάτων πληροφορικής και επικοινωνιών, με τη στελέχωση των αρμόδιων τμημάτων πληροφορικής με το κατάλληλο προσωπικό και με την κάλυψη των αναγκών των τμημάτων αυτών σε υποδομές στήριξης και λειτουργίας των πληροφοριακών συστημάτων (υλικό, δίκτυα, σύγχρονοι ηλεκτρονικοί υπολογιστές, ψηφιοποίηση αρχείων κλπ).
Ζητούμε από το Υπουργείο Δικαιοσύνης να επανεξετάσει το ζήτημα πριν την κατάθεση του Κώδικα στη Βουλή.
Για τους λόγους που αναφέρθηκαν, πιστεύουμε ότι πρωταρχικό μέλημα του Υπουργείου Δικαιοσύνης θα πρέπει να είναι κάλυψη του 30% των κενών οργανικών θέσεων Δικαστικών Υπαλλήλων και όχι η θεσμοθέτηση του κλάδου των Βοηθών Δικαστών».
ΑΝΑΡΤΗΘΗΚΕ 18-12-2020 από directNEWS.gr