Logo

ΣτΕ: "Ναι" στις νέες αστυνομικές ταυτότητες, "όχι" στο ηλεκτρονικό "φακέλωμα"



 
 

Το "πράσινο φως" στην έκδοση των νέων αστυνομικών ταυτοτήτων έδωσε το Συμβούλιο της Επικρατείας, το οποίο απέρριψε όμως το ηλεκτρονικό "φακέλωμα", την αποθήκευση των προσωπικών δεδομένων των πολιτών από τις υπηρεσίες ηλεκτρονικής διακυβέρνησης.

Το ανώτατο ακυρωτικό δικαστήριο της χώρας με τις υπ' αριθμ. 2388 και 2392/2019 αποφάσεις του, έκρινε νόμιμα τα στοιχεία των πολιτών που προβλέπεται να περιέχουν οι νέες ηλεκτρονικές αστυνομικές ταυτότητες, οι οποίες θα τεθούν σε κυκλοφορία και περιέχουν ηλεκτρονικό τσιπάκι («RFID chip»).

Αντίθετα έκρινε ότι είναι παράνομη η συλλογή και αποθήκευση των στοιχείων των ταυτοτήτων από τις Υπηρεσίες Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης.

Στο ΣτΕ είχαν προσφύγει περίπου 70 πολίτες, μεταξύ των οποίων ένας αρχιμανδρίτης και τρεις πρωτοπρεσβύτεροι, δύο δικηγόροι, η «Εστία Πατερικών Μελετών» και το «Ελληνορθόδοξο Κίνημα Σωτηρίας», ζητώντας να ακυρωθεί η υπ΄ αριθμ. 8200/0-297647/10.4.2018 κοινή υπουργική απόφαση που προβλέπει την έκδοση νέου τύπου δελτίων αστυνομικών ταυτοτήτων με «RFID chip».

Υπενθυμίζεται ότι οι νέες αστυνομικές ταυτότητες θα περιλαμβάνουν μεταξύ των άλλων το μητρώο κοινωνικής ασφάλισης (ΑΜΚΑ), την ομάδα αίματος, την ιδιότητα του κατόχου της ταυτότητας ως συνταξιούχου και άλλα προσωπικά δεδομένα.

Επίσης, θα αποθηκεύονται τα στοιχεία εκείνα που μπορεί να απαιτούνται στις υπηρεσίες Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης. Ειδικότερα, θα μπορούσε η νέα ταυτότητα να καλύπτει τις συναλλαγές του πολίτη με τους φορείς του Δημοσίου τομέα, όπως είναι φορολογικές συναλλαγές, διακίνηση εγγράφων μεταξύ των δημοσίων υπηρεσιών. Όμως το Συμβούλιο της Επικρατείας είχε διαφορετική άποψη, καθώς κάτι τέτοιο δεν είναι σύννομο.

Σήμερα, Τρίτη, το Δ΄ Τμήμα του ΣτΕ έκανε εν μέρει δεκτές τις αιτήσεις ακύρωσης, κρίνοντας, ότι νόμιμα περιλαμβάνονται στις νέες ταυτότητες τα στοιχεία που προβλέπονται από την επίμαχη υπουργική απόφαση, παρά το γεγονός ότι αποτελούν προσωπικά δεδομένα τα οποία θα περιλαμβάνονται ακόμη και χωρίς τη συγκατάθεση του πολίτη και κατόχου του Δελτίου Αστυνομικής Ταυτότητας. Και αυτό γιατί είναι αναγκαία για την εκτέλεση έργου που εμπίπτει στην άσκηση της δημόσιας εξουσίας και αφορά σκοπό δημοσίου συμφέροντος.

'"Οχι" στο ηλεκτρονικό φακέλωμα

Όμως, το ΣτΕ έκρινε ότι μη νόμιμα προβλέπεται να περιλαμβάνονται στις νέου τύπου αστυνομικές ταυτότητες, τα στοιχεία εκείνα που απαιτούνται για τις υπηρεσίες ηλεκτρονικής διακυβέρνησης. Και αυτό, γιατί δεν είναι κρίσιμα στοιχεία για την απόδειξη της ταυτότητας των πολιτών, αλλά ούτε μπορεί να θεωρηθεί ότι είναι σύμφωνα με το νόμο 1599/1986, όπως βάσιμα υποστηρίζουν οι προσφεύγοντες.

Τέλος, η επίμαχη παράγραφος 4 του άρθρου 3 της επίμαχης υπουργικής απόφασης, όπως αυτή έχει τροποποιηθεί αναφέρει τα εξής:

«4. Στο ενσωματωμένο ηλεκτρονικό μέσο αποθήκευσης, αποθηκεύονται φωτογραφία του κατόχου σε ψηφιακή μορφή, τα στοιχεία της Μηχανικώς Αναγνώσιμης Ζώνης του δελτίου (MRZ) και δύο (2) δακτυλικά αποτυπώματα των δεικτών και των δύο χεριών του αιτούντος. Σε περίπτωση μόνιμης ή προσωρινής αδυναμίας λήψης δακτυλικού αποτυπώματος δείκτη, λαμβάνεται κατά σειρά αποτύπωμα του αντίχειρα, μέσου ή παράμεσου του ιδίου χεριού, ενώ στην περίπτωση μονόχειρα λαμβάνεται αποτύπωμα και δεύτερου δακτύλου από το υπάρχον χέρι, με την ίδια ως άνω σειρά. Η μόνιμη ή προσωρινή αδυναμία λήψης δακτυλικών αποτυπωμάτων, πέραν των περιπτώσεων εμφανούς ακρωτηριασμού, αποδεικνύεται με ιατρικό πιστοποιητικό, το οποίο φέρει την υπογραφή ιατρού αντίστοιχης ειδικότητας με την πάθηση που βεβαιώνεται. Επιπλέον, στο ως άνω ηλεκτρονικό μέσο αποθηκεύονται το επώνυμο πατέρα, επώνυμο μητέρας, το ύψος του κατόχου (μετά τη συμπλήρωση του 24ου έτους της ηλικίας), ο Δήμος εγγραφής, ο αριθμός δημοτολογίου και ο τόπος έκδοσης του δελτίου, ενώ θα δύναται να αποθηκευτούν τα στοιχεία που απαιτούνται για τις Υπηρεσίες Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, εάν αποφασισθεί να συμπεριληφθούν στο εν λόγω μέσο».

Ας σημειωθεί πως στην προσφυγή τους στο ΣτΕ οι προσφεύγοντες υποστήριζαν, ότι ο νέος τύπος ηλεκτρονικών αστυνομικών ταυτοτήτων, είναι αντίθετος σε πλειάδα συνταγματικών διατάξεων, στον Χάρτη Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, στην Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΕΣΔΑ) και στην Οικουμενική Διακήρυξη των Ηνωμένων Εθνών περί των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.

ΑΝΑΡΤΗΘΗΚΕ 3-12-2019 από directNEWS.gr


Τελευταία Δικαστικά