ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ
Ποινική δίωξη σε βαθμό κακουργήματος ασκήθηκε από την Εισαγγελία Πειραιά για την υπόθεση της λαθρεμπορίας τσιγάρων μεταξύ των οποίων και φορτίου που είχε ξεκινήσει από την καπνοβιομηχανία ΣΕΚΑΠ, για να μεταφερθούν από το Μαυροβούνιο στο Λίβανο με το φορτηγό πλοίο “RS300-97” το οποίο ακινητοποιήθηκε ακυβέρνητο νότια της Κρήτης στις 24-11-2016.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του directnews.gr, μετά από πολύμηνη προκαταρκτική εξέταση που διενήργησε η Εισαγγελέας Πρωτοδικών Χαρίκλεια Θάνου, ασκήθηκαν ποινικές διώξεις σε βάρος 8 προσώπων:
- Για κακουργηματική λαθρεμπορία με ιδιαίτερα τεχνάσματα και
- Εγκληματική οργάνωση.
Η υπόθεση παραπέμφθηκε σε Τακτικό Ανακριτή Πειραιά ο οποίος θα προσωποποιήσει τις διώξεις και θα καλέσει τους εμπλεκόμενους στην υπόθεση για απολογία, ενώ ενδέχεται να ζητήσει την άσκηση διώξεων και κατά άλλων προσώπων, εφόσον ανακύψουν σε βάρος τους αξιόποινες πράξεις.
Υπενθυμίζεται ότι η υπόθεση του πλοίου “RS300-97” με τα τσιγάρα της ΣΕΚΑΠ, είχε απασχολήσει το Πανελλήνιο αλλά και τη Βουλή με την αντιπολίτευση να καταγγέλλει τις σχέσεις κρατικών αξιωματούχων με τον τότε ιδιοκτήτη της καπνοβιομηχανίας, επιχειρηματία Ιβάν Σαββίδη.
Το χρονικό
Το υπό σημαία Ουκρανίας motor vessel πλοίο είχε αποπλεύσει στις 10 Νοεμβρίου 2016 από το Μαυροβούνιο με προορισμό τον Λίβανο. Έντεκα ημέρες μετά τον απόπλου του, έμεινε ακυβέρνητο λόγω βλάβης ενώ βρισκόταν νοτιοδυτικά της Πελοποννήσου. Σε βοήθεια του έσπευσε το ρωσικό αντιτορπιλικό «Αντιναύαρχος Κουλάκοφ» το οποίο το ρυμούλκησε νότια της Κρήτης για να οδηγηθεί τελικά από περιπολικό σκάφος του Λιμενικού Σώματος στο λιμάνι της Παλαιοχώρας.
Εκεί ξεκίνησε ... “Οδύσσεια” ως προς το κατά πόσο τα τσιγάρα που μετέφερε ήταν προϊόν λαθρεμπορίας. Οι λιμενικοί που πραγματοποίησαν την προανάκριση, δεν κατέληξαν σε ασφαλή συμπεράσματα ότι το πλοίο έκανε ή επρόκειτο να κάνει λαθρεμπόριο τσιγάρων.
Η δικογραφία που απεστάλη από το Λιμεναρχείο Χανίων στην Εισαγγελική Αρχή Πειραιά στα μέσα Ιουνίου του 2017, ήταν ελλιπέστατη.
Πόσο μάλλον, όταν η φερόμενη ως παραλήπτρια εταιρεία των τσιγάρων στο Λίβανο, δήλωνε άγνοια για το μεταφερόμενο σε αυτήν φορτίο!
Αν μη τι άλλο αυτό επιβεβαίωνε τις υπόνοιες ότι τα τσιγάρα θα κατέληγαν παράνομα αλλού, δίχως την καταβολή των αναλογούντων δασμών και φόρων…
Για το λόγο αυτό η Εισαγγελέας Πρωτοδικών Πειραιά Χαρίκλεια Θάνου έδωσε εντολή τον Αύγουστο του 2017 στο Κεντρικό Λιμεναρχείο Πειραιά να διενεργήσει περαιτέρω προκαταρκτική εξέταση για να διαπιστωθεί αν έχουν τελεστεί τα αδικήματα της λαθρεμπορίας με ιδιαίτερα τεχνάσματα και εγκληματικής οργάνωσης.
Αιχμές για τους λιμενικούς
Η εισαγγελική λειτουργός άφηνε αιχμές κατά των λιμενικών των Χανίων που έκαναν την έρευνα στο πλοίο, καθώς δεν διερεύνησαν στοιχειωδώς γιατί βρέθηκαν τραυματισμένα δύο μέλη του πληρώματος του πλοίου, ενώ δεν κατέγραψαν τη ρότα του καραβιού για να διαπιστώσουν αν ξεφόρτωσε ή θα ξεφόρτωνε λαθραία τα τσιγάρα σε ελληνικές ακτές ή εντός των ελληνικών χωρικών υδάτων.
Η Εισαγγελέας ζήτησε, επίσης, να ληφθούν ένορκες καταθέσεις από τους τρεις αξιωματικούς του Λιμενικού Σώματος που χειρίστηκαν την υπόθεση, να διαπιστωθεί αν το πλοίο ήταν εφοδιασμένο με συσκευές εντοπισμού στίγματος GPS και VDR, να δοθούν αντίγραφα του ημερολογίου της γέφυρας του πλοίου και να μεταφραστούν στα ελληνικά τα πιστοποιητικά του πλοίου, κάτι που δεν είχε γίνει μέχρι τότε, αν και είχαν περάσει 10 μήνες από την ακινητοποίηση του “τσιγαράδικου” από τους λιμενικούς...
Έρευνα και για τη ΣΕΚΑΠ
Στο πλαίσιο της εισαγγελικής έρευνας εξετάστηκε ο τρόπος εξαγωγής των τσιγάρων από την καπνοβιομηχανία ΣΕΚΑΠ, καθώς μέσα στο πλοίο βρέθηκαν συνολικά 2.047 χαρτοκιβώτια με 50 κούτες των 10 πακέτων το καθένα, δηλαδή συνολικά 1.023.500 πακέτα τσιγάρα.
Από τα δείγματα των τσιγάρων που ελήφθησαν διαπιστώθηκε πως τα πακέτα αυτά παρήχθησαν στις 22/9/2014 και εξήχθησαν στο Μαυροβούνιο με τρία “δρομολόγια” που πραγματοποιήθηκαν από τις 22/9 μέχρι τις 30/12/2014.
Η Εισαγγελέας είχε διατάξει να εξακριβωθεί απευθείας από το Τελωνείο Ξάνθης με ποιο καθεστώς εξήχθησαν τα τσιγάρα από την αρμοδιότητα του και να επισυναφθούν όλα τα έγγραφα των τριών εξαγωγών.
Επιπλέον είχε ζητήσει να αποσταλεί από το Τελωνείο Χανίων και δείγμα από τα υπόλοιπα τσιγάρα που ήταν φορτωμένα στο κάτω μέρος του αμπαριού του πλοίου και με ποιο καθεστώς εξήχθησαν από την Ελλάδα.
Άλλα έλεγε το Τελωνείο και άλλα η ΣΕΚΑΠ
Το αποτέλεσμα της εισαγγελικής έρευνας άλλαξε τα δεδομένα.
Ενώ αρχικά το Τελωνείο Ξάνθης είχε βεβαιώσει (σ.σ. με βάση τα αρχικά δείγματα που είχαν ληφθεί από το πλοίο) ότι τα τσιγάρα ήταν της ΣΕΚΑΠ (και μάλιστα τα σχετικά στοιχεία είχαν κοινοποιηθεί στη Βουλή από τη Διεύθυνση Τελωνειακών Ελέγχων) - μετά από ερώτηση βουλευτών - έγγραφο της καπνοβιομηχανίας έδειξε ότι το μεγαλύτερο μέρος του φορτίου δεν είναι γνήσιο αλλά προϊόν απομίμησης.
Στο έγγραφο της με ημερομηνία 22-9-2017 η ΣΕΚΑΠ υποστηρίζει ότι «οι ποσότητες τσιγάρων παρουσιάζουν διαφοροποιήσεις συγκριτικά με τα προϊόντα που παράγονται στο εργοστάσιό μας».
Ειδικότερα, πιθανολογεί ότι το σήμα “Cooper Blue Slims” είναι προϊόν απομίμησης, ενώ γνήσια είναι μόνο τα τσιγάρα με εμπορική επωνυμία «Brooks Black» που επίσης κατασχέθηκαν μέσα στο πλοίο.
Με βάση και αυτήν την παραδοχή της ΣΕΚΑΠ καθώς και άλλα στοιχεία της δικογραφίας, η εισαγγελική λειτουργός κατέληξε στην άσκηση των κακουργηματικών διώξεων.
Το λόγο έχει πλέον ο Τακτικός Ανακριτής Πειραιά που θα προσωποποιήσει τις ποινικές ευθύνες σε βάρος των 8 κατηγορουμένων στους οποίους έχουν ασκηθεί οι διώξεις.
Και δεύτερο “τσιγαράδικο”
Υπενθυμίζεται ότι στην ευρύτερη περιοχή της νότιας Κρήτης είχε εντοπιστεί στις 17 Ιουνίου 2017 άλλο πλοίο που συμμετείχε σε λαθρεμπόριο τσιγάρων.
Πρόκειται για το υπό σημαία Τανζανίας πλοίο “Golendri” με έξι Ουκρανούς ναυτικούς που μετέφερε 1.557.200 λαθραία πακέτα τσιγάρα από το λιμάνι Μπαρ του Μαυροβουνίου με προορισμό τη Λιβύη.
Και σε αυτήν την περίπτωση μέρος του φορτίου τσιγάρων είχε αγοραστεί από τη ΣΕΚΑΠ.
Το πλοίο θα σταματούσε σε θαλάσσια περιοχή ανοικτά από τα Σφακιά όπου θα μεταφορτώνονταν τα τσιγάρα σε ταχύπλοο και στη συνέχεια θα παραλαμβάνονταν από νταλίκες στην ακτή.
Από τους διαφυγόντες φόρους και δασμούς το Δημόσιο θα ζημιωνόταν 6.019.186,94 εκατ. ευρώ.
Όμως σε αυτήν την περίπτωση το Λιμενικό Σώμα έδρασε αστραπιαία και το ακινητοποίησε το “τσιγαράδικο” στο πλαίσιο της αυτόφωρης διαδικασίας.
Οι έξι Ουκρανοί ναυτικοί του πλοίου καθώς και ένας Έλληνας οδηγός νταλίκας που θα παραλάμβανε τα τσιγάρα, παραπέμπονται να δικαστούν στο Τριμελές Εφετείο Κακουργημάτων Πειραιά για την κακουργηματική λαθρεμπορία και εγκληματική οργάνωση, ενώ και σε αυτήν την περίπτωση δεν ανακύπτει εμπλοκή των υπευθύνων της ΣΕΚΑΠ.
Υπενθυμίζεται πως πριν λίγες ημέρες καταδικάστηκαν από το Τριμελές Εφετείο Κακουργημάτων Πειραιά σε καθείρξεις από 8 έως 9 ετών, οι έξι Αιγύπτιοι ναυτικοί του ρυμουλκού “Daslis” το οποίο μετέφερε τον περασμένο Μάρτιο ποσότητα-μαμούθ 24 εκατομμυρίων πακέτων λαθραίων τσιγάρων ανοικτά της Σύρου.
Και αυτοί ήταν κατηγορούμενοι για τα αδικήματα της λαθρεμπορίας υπό την έννοια της αποστέρησης δασμών από το Ελληνικό Δημόσιο, ένταξης και συμμετοχής σε εγκληματική οργάνωση καθώς και χρήση πλαστού εγγράφου.
Αν τα τσιγάρα κατέληγαν στην εσωτερική αγορά, το Ελληνικό Δημόσιο θα ζημιώνονταν 5.097.031 ευρώ από την μη καταβολή των δασμών και φόρων.
*Ρεπορτάζ Βασίλης Τζήμτσος
ΑΝΑΡΤΗΘΗΚΕ 19-9-2018 από directNEWS.gr