Logo

Καταγγελία της COSCO για μονομερείς αλλαγές στη σύμβαση για τον ΟΛΠ



 
 

cosco 29-6-2016Οι Κινέζοι της COSCO έστειλαν επιστολή διαμαρτυρίας προς την ελληνική κυβέρνηση, καταγγέλλοντας πως το νομοσχέδιο  που κατατέθηκε με τη μορφή του κατεπείγοντος στην ελληνική Βουλή έχει διαφορές σε σχέση με αυτό που υπεγράφη στη σύμβαση παραχώρησης στις 8 Απριλίου. Κάνουν λόγο, συγκεκριμένα, για...

επτά διαφοροποιήσεις οι οποίες "δεν μπορούν σε καμιά περίπτωση να γίνουν αποδεκτές", υποστηρίζουν στην επιστολή, που ζητούν να διαβιβαστεί  "στο Γραφείο Πρωθυπουργού, στον Υπουργό Επικρατείας Αλέκο Φλαμπουράρη καθώς και στα μέλη των αρμοδίων, για το συγκεκριμένο σχέδιο νόμου, Επιτροπών".

Κατηγορούν, επίσης, με την επιστολή τον  υπουργό εμπορικής ναυτιλίας, κ. Δρίτσα, αναφέροντας: "οι τροποποιήσεις αποτελούν προφανή απόπειρα του αρμοδίου υπουργείου να υποκαταστήσει πλήρως την διοίκηση της ΟΛΠ και να καταστήσει ανενεργές το σύνολο των διατάξεων της σύμβασης παραχώρησης και να τροποποιήσει δια νόμου τη συναφθείσα συμφωνία για την αγοραπωλησία του πλειοψηφικού πακέτου της ΟΛΠ".

Υπενθυμίζεται, ότι νωρίτερα την Τετάρτη εγκρίθηκε με ευρύτερη πλειοψηφία η Σύμβαση Παραχώρησης του ΟΛΠ στην COSCO από την αρμόδια Επιτροπή Εμπορίου της Βουλής. Υπέρ ψηφίζουν ο ΣΥΡΙΖΑ, το ΠΑΣΟΚ, το Ποτάμι, οι Ανεξάρτητοι Έλληνες και η Ένωση Κεντρώων, ενώ η Ν.Δ. επιφυλάχθηκε και καταψηφίζουν Χρυσή Αυγή και ΚΚΕ. Την Πέμπτη θα εισαχθεί στην Ολομέλεια προς ψήφιση.

Ο κ. Δρίτσας την Τρίτη τόνισε ότι η σύμβαση παραχώρησης "κινείται στον καμβά" των πρώην υπουργών της Ν.Δ., Μ. Βαρβιτσιώτη και Γκ. Χαρδούβελη, διευκρινίζοντας, ωστόσο, ότι υπάρχουν "αρκετές βελτιώσεις".

Σημειώνεται, πως το εν λόγω νομοσχέδιο κατατέθηκε αργά το βράδυ της Τετάρτης με καθυστέρηση, δεδομένου ότι θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί η ψήφισή του μέχρι το ταξίδι του πρωθυπουργού στην Κίνα, αυτή την Παρασκευή.

Όλη η επιστολή της  COSCO αναφέρει τα εξής:

"Προς: Τον Πρόεδρο του ΤΑΙΠΕΔ, κο Στέργιο Πιτσιόρλα

Πειραιάς, 29 Ιουνίου 2016

Αγαπητέ κ. Πρόεδρε,

Για ακόμη μια φορά σε σύντομο χρονικό διάστημα βρεθήκαμε αντιμέτωποι με μια πολύ δυσάρεστη έκπληξη, η οποία όμως στη συγκεκριμένη περίπτωση συνιστά πλήρη ανατροπή των μεταξύ μας συμφωνηθέντων. Το κείμενο του σχεδίου κυρωτικού νόμου της νέας Σύμβασης Παραχώρησης («ΣΠ») μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της ΟΛΠ Α.Ε., που κατατέθηκε χθες 28/6/2016, προς ψήφιση στη Βουλή, αποτελεί ένα εντελώς διαφορετικό κείμενο από το αντίστοιχο σχέδιο κυρωτικού νόμου που έχει προσαρτηθεί ως Παράρτημα 13 και αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της μεταξύ μας Σύμβασης για την Πώληση των Μετοχών της ΟΛΠ Α.Ε. («ΣΠΜ»). Το σημαντικότερο όμως είναι πως το κατατεθέν σχέδιο νόμου δεν είναι μόνο διαφορετικό αλλά και εντελώς αντίθετο αφενός με βασικούς όρους της συμφωνίας μας, αφετέρου με τα δεδομένα επί των οποίων βασίστηκε η οικονομική προσφορά της εταιρείας μας για την εξαγορά της ΟΛΠ ΑΕ.

Θεωρούμε πως είναι εντελώς σαφές ότι δεν αναφερόμαστε στο δικαίωμα της Ελληνικής Βουλής να νομοθετεί ελεύθερα, στο κυρίαρχο δηλαδή δικαίωμα της Ελληνικής Πολιτείας, το οποίο σεβόμαστε και τιμούμε απόλυτα, αλλά ούτε στο δικαίωμα των αντίστοιχων Επιτροπών της, για νομοπαρασκευαστικής φύσεως παρεμβάσεις στο συμβατικά συμφωνημένο κείμενο του σχεδίου νόμου που έχει προσαρτηθεί στο σχέδιο ΣΠ Παράρτημα 13 στην υπογραφείσα μεταξύ μας ΣΠΜ. Εν προκειμένω όμως οι τροποποιήσεις του συμβατικά συμφωνημένο σχεδίου νόμου αποτελούν μια προφανή απόπειρα του αρμοδίου Υπουργείου Ναυτιλίας (ενώ το ίδιο έχει ήδη εγκρίνει το σχετικό Παράρτημα 13) να υποκαταστήσει πλήρως την διοίκηση της ΟΛΠ, να καταστήσει (με οριζόντιες διατάξεις του κατατεθέντος νομοσχεδίου) ανενεργές σχεδόν το σύνολο των διατάξεων της Σύμβασης Παραχώρησης και να τροποποιήσει δια νόμου την συναφθείσα συμφωνία για την αγοραπωλησία του πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών της ΟΛΠ ΑΕ.

Αν και πιθανώς έχετε ήδη αντιληφθεί το μέγεθος της βλάβης που μπορεί να προκαλέσει η ψήφιση του συγκεκριμένου νομοσχεδίου, όπως εισάγεται προς ψήφιση, από την Ελληνική Βουλή, ωστόσο θα θέλαμε να κάνουμε μια σύντομη αποτύπωση των κρισιμότερων ζητημάτων που ανακύπτουν από την τυχόν ψήφιση του συγκεκριμένου σχεδίου νόμου όπως διαμορφώθηκε από το Υπουργείο Ναυτιλίας και κατατέθηκε προς ψήφιση από τη Βουλή των Ελλήνων:

1. Προχωρήσατε σε πλήρη διαγραφή του άρθρου 5 του συμφωνημένο σχεδίου κυρωτικού νόμου, στο οποίο ουσιαστικά περιγραφόταν το δικαίωμα της ΟΛΠ ΑΕ να εκδώσει νέους κανονισμούς που αφορούν στον πυρήνα της εμπορικής δραστηριότητας της ιδιωτικής πλέον ΟΛΠ Α.Ε., όπως ακριβώς συμβαίνει σε κάθε άλλη ιδιωτική επιχείρηση στην Ελλάδα.

2. Διαγράψατε από την παράγραφο 3 του άρθρου 9 (που αντιστοιχεί στο άρθρο 10 του συμφωνημένο σχεδίου κυρωτικού νόμου,) την αυτονόητη σε κάθε μεγάλη σύμβαση παραχώρησης υποχρέωση της δημόσιας διοίκησης να αποκρίνεται εντός συγκεκριμένου χρονικού διαστήματος για την χορήγηση έγκρισης μετά από την υποβολή σχετικών μελετών. Η COSCO για να αναλάβει την ευθύνη να εκτελέσει ένα τεράστιο πρόγραμμα επενδύσεων εντός ενός πολύ σύντομου χρονικού διαστήματος, βασίστηκε κυρίως σε αυτή την ασφαλιστική δικλείδα της έγκαιρης έκδοσης των απαιτούμενων εγκρίσεων και αδειών. Η μη ύπαρξη της δεν θα άλλαζε απλά το προσφερόμενο από την εταιρία μας οικονομικό αντάλλαγμα, αλλά θα έθετε εν αμφιβόλω ακόμη και την υποβολή οικονομικής προσφοράς καθώς οι συνέπειες για τον ΟΛΠ σε περίπτωση μη έγκαιρης εκτέλεσης των υποχρεωτικών επενδύσεων είναι ανυπολόγιστες.

3. Μας αφαιρέσατε το δικαίωμα να λαμβάνουμε υπόψιν μας, κατά την εφαρμογή των τιμολογιακών μας πολιτικών (κάτι το οποίο αποτελεί υποχρέωση κάθε διοίκησης) την αποτελεσματική εμπορική λειτουργία και την ανταγωνιστικότητα του Λιμένα Πειραιά, παρά το γεγονός ότι παρέμεινε η ρητή υποχρέωση για την τήρηση της αρχής της αναλογικότητας, της ίσης μεταχείρισης και της απαγόρευσης διάκρισης. Την ίδια μάλιστα στιγμή που μας υποχρεώνετε να επιτυγχάνουμε συγκεκριμένους χρηματοοικονομικούς δείκτες της ΟΛΠ ΑΕ προκειμένου να αποδεικνύουμε διαρκώς την οικονομική ευρωστία της εταιρίας.

4. Έχετε διαγράψει την ρητή αναφορά περί μη υποχρέωσης της ΟΛΠ ΑΕ να ακολουθεί, μετά την ιδιωτικοποίηση, τις τυπικές διαδικασίες σύναψης δημοσίων συμβάσεων.

5. Καταστήσατε στην πράξη ανενεργό το δικαίωμα του Ελληνικού Δημοσίου να εκδίδει πρωτόκολλα διοικητικής αποβολής, καθιστώντας εφαρμοστέες τις διατάξεις του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων, που καμίας απολύτως εφαρμογής δεν τυγχάνουν στα ζητήματα υποδομών που ανήκουν απευθείας στο Ελληνικό Δημόσιο.

6. Αφαιρέσατε από το Διαιτητικό Δικαστήριο το δικαίωμα να επιλέγει τον εφαρμοστέο κατά την κρίση του κανόνα κατά την εκδίκαση συγκεκριμένης διαφοράς μεταξύ των συμβαλλομένων μερών και ορίσατε μονομερώς την συμπληρωματική εφαρμογή των διατάξεων του ΑΚ.

7. Υποβαθμίσατε την ισχύ της ΣΠ έναντι των παράγωγων της συμβάσεων, μέσω της διαγραφή της ρητής αναφοράς περί της υπεροχής της.

Θεωρούμε ότι τα ανωτέρω είναι επαρκή για να αντιληφθεί ο οποιοσδήποτε, πολλώ δε μάλλον εσείς, ότι κανένα περιθώριο βελτίωσης του πιο πάνω κειμένου δεν είναι δυνατή δεδομένου ότι αναφέρεται σε μια άλλη συμφωνία από αυτή που συνάψαμε μαζί σας και την οποία εμείς είμαστε διατεθειμένοι να σεβαστούμε και να τιμήσουμε μέχρι τελευταίας γραμμής. Δεδομένου όμως ότι:

1. Η διαδικασία της αποκρατικοποίησης βρίσκεται λίγο πριν την ολοκλήρωση της.

2. Οι αρμόδιες ελληνικές αρχές, ήτοι τόσο η Επιτροπή Ανταγωνισμού όσο και το ΕΣ κατά την διαμόρφωση της κρίσης τους και κατά την έκδοση των αποφάσεών τους έλαβαν υπόψιν τους συγκεκριμένα δεδομένα τα οποία ανατρέπονται πλήρως από το κατατεθέν σχέδιο κυρωτικού νόμου.

3. Η COSCO υπέδειξε έως σήμερα απόλυτη συνέπεια και προσήλωση στα συμφωνηθέντα με το Ελληνικό Δημόσιο, αλλά και σε οτιδήποτε επιπλέον της ζητήθηκε με βασικότερη την παροχή περαιτέρω δεσμεύσεων έναντι της Επιτροπής Ανταγωνισμού αναφορικά με την τιμολογιακή της πολιτική όχι μόνο της ΟΛΠ ΑΕ, αλλά και της υφιστάμενης θυγατρικής της COSCO στην Ελλάδα, με την επωνυμία ΣΕΠ ΑΕ.

ΖΗΤΑΜΕ την αποκατάσταση του κατατεθέντος κυρωτικού νόμου στα συμφωνηθέντα, με τρόπο που να ανταποκρίνεται πλήρως και απολύτως σε αυτά, χωρίς φυσικά να τα τροποποιεί με οποιοδήποτε τρόπο. Προς διευκόλυνση της επαναφοράς του κειμένου του κυρωτικού νόμου στην συμφωνηθείσα μορφή του, σας επισυνάπτουμε σε ξεχωριστό Παράρτημα τις εντοπισμένες από εμάς διαφοροποιήσεις που δεν μπορούν σε καμία περίπτωση να γίνουν αποδεκτές από την COSCO HK.

Τέλος, λόγω της κρισιμότητας του ζητήματος, παρακαλούμε όπως με μέριμνα και ευθύνη σας διαβιβάσετε (ως κατεπείγουσα) την παρούσα επιστολή μας στο Γραφείο Πρωθυπουργού, στον Υπουργό Επικρατείας κο Αλέκο Φλαμπουράρη καθώς και στα μέλη των αρμοδίων, για το συγκεκριμένο σχέδιο νόμου, Επιτροπών, ώστε να λάβουν πλήρη γνώση της παραβίασης των βασικών όρων της συμφωνίας μας. Παράλληλα, από την πλευρά μας θα ενημερώσουμε ειδικά τα μέλη των αρμοδίων Επιτροπών της Βουλής για την σοβαρότητα του ζητήματος".

Δρίτσας: Θα μελετήσουμε την επιστολή και θα δούμε πως θα ρυθμίσουμε το θέμα 

Ανοιχτό το ενδεχόμενο να προχωρήσει σε αλλαγές και βελτιώσεις του κυρωτικού νομοσχεδίου της σύμβασης παραχώρησης του ΟΛΠ, άφησε ο υπουργός Ναυτιλίας, Θοδωρής Δρίτσας στην τελευταία αποψινή συνεδρίαση της αρμόδιας Επιτροπής, κατά την οποία το νομοσχέδιο ψηφίστηκε.

Στο πλαίσιο της απάντησής του, προς τους βουλευτές οι οποίοι ζήτησαν να ενημερωθούν πως αντιμετωπίζει η κυβέρνηση την επιστολή της COSCO προς την Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής με την οποία ζητεί αλλαγές στον κυρωτικό νόμο, ο κ. Δρίτσας ανέφερε ότι θα την μελετήσει καλύτερα, θα δει τις ενστάσεις, τις αντιρρήσεις, θα προβληματιστεί ενδεχομένως για πιθανές βελτιώσεις, θα αντιμετωπίσει το κάθε τι και «θα δούμε πως θα ρυθμίσουμε το θέμα».

Πάντως ο υπουργός Ναυτιλίας, αφού σύστησε «καταρχήν ψυχραιμία» δεδομένου ότι και οι βουλευτές αναζήτησαν επισταμένως εξηγήσεις για την σημασία της επιστολής αυτής στην εξέλιξη της νομοθέτησης και υπήρξαν δημοσιεύματα, είπε πως «Δεν μπορεί με μια επιστολή και με την νομοθετική λειτουργία που βρίσκεται σε εξέλιξη στη Βουλή να αναστατώνεται το σύμπαν και να τίθεται σε αμφισβήτηση το ταξίδι του πρωθυπουργού και η κοινοβουλευτική διαδικασία».

Βεβαίωσε σε όλους τους τόνους ότι «Οι σχέσεις μας με την Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας είναι σχέσεις σταθερές, είναι σχέσεις προοπτικής, στρατηγικού χαρακτήρα και η όλη η κυβέρνηση υπηρετούμε αυτούς τους σχεδιασμούς με συνέπεια και συστηματικότητα» και σημείωσε ότι όλα τα άλλα είναι «παραπολιτικού χαρακτήρα». Μάλιστα προσέθεσε πως δεν είναι δυνατόν «να θέτουμε διακυβεύματα για την κύρωση ενός νόμου, πολύ σοβαρού και με ιδιαίτερη σημασία, αλλά που αλλιώς κάποια θέματα συζητούνται και αλλιώς τίθενται».

Ο υπουργός υπογράμμισε ακόμη το γεγονός ότι εκπρόσωπος της COSCO δεν προσήλθε στην Επιτροπή, παρότι κλήθηκε, και έστειλε μια επιστολή σημειώνοντας πως θα την μελετήσει, «αλλά το περιεχόμενο πρέπει να αντιστοιχεί στο σεβασμό του Κοινοβουλίου και στην νομιμότητα».

Εξήγησε προς τα μέλη της Επιτροπής ότι η σύμβαση παραχώρησης, στην οποία αναφέρεται αυτή η επιστολή, στην παρ. 1.3 λέει ότι μετά την υπογραφή της παρούσας σύμβασης παραχώρησης το ελληνικό δημόσιο θα υποβάλλει αμελλητί στη Βουλή την παρούσα σύμβαση προς κύρωση, θα διεκπεραιώσει όλες τις διαδικασίες και καταρτίσει όλα τα έγγραφα που είναι απαραίτητα για την πλήρωση των αναβλητικών αιρέσεων που παρατίθενται στα άρθρα 11Α και 11Β.

«Αυτά λέει η σύμβαση παραχώρησης που αναρτήθηκε, με βάση αυτή έγινε ο διαγωνισμός και όντως είναι αμοιβαία δεσμευτική» ξεκαθάρισε ο κ. Δρίτσας και συμπλήρωσε ότι αμέσως μετά αναφέρει ότι «προς αποφυγή αμφιβολίας ο ΟΛΠ αναγνωρίζει και αποδέχεται ότι»:

Α. οι διατάξεις του κυρωτικού νόμου, που θα τεθεί σε ισχύ, υπόκεινται σε επεξεργασία και υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να υποστούν σημαντική επεξεργασία προτού παρουσιαστούν στη Βουλή στο πλαίσιο της νομοθετικής διαδικασίας της ελληνικής Δημοκρατίας.

Β. Αντιστοίχως, το ελληνικό δημόσιο δεν παρέχει καμία διαβεβαίωση ότι το σύνολο ή μέρος του σχεδίου κυρωτικού νόμου, θα τεθεί τελικά σε ισχύ υπό την ακριβή μορφή, που προβλέπεται στο παράρτημα 11Α. Αυτό είναι όντως ένα σχέδιο κυρωτικού νόμου, που καταρτίστηκε στην διαδικασία της διαβούλευσης στη σύμβαση παραχώρησης ως σχέδιο κυρωτικού του νόμου με αυτές τις ρήτρες.

Γ. Ο κυρωτικός νόμος ενδέχεται να τεθεί σε ισχύ συνολικά ή κατά τμήματα κατά τον χρόνο ή σε οποιοδήποτε χρονικό διάστημα, έρθει ενώπιο της Βουλής.

«Καταλαβαίνετε λοιπόν ότι πρέπει να ηρεμήσουμε. Το ότι από το σχέδιο μέχρι το κείμενο που παρέλαβαν οι βουλευτές υπάρχουν κάποιες διαφορές, ισχύει όντως, στο πλαίσιο της δικαιοδοσίας της κυβέρνησης όπως την περιέγραψα» είπε ο υπουργός απευθυνόμενος προς τα μέλη της Επιτροπής.

Ξεκαθάρισε ωστόσο ότι «το να συζητήσουμε στο επίπεδο των αναφορών της επιστολής που στοχοποιούν, τον προσβάλλει». «Δεν μπορεί να γίνεται ενώπιον της Βουλής, με μια εταιρεία, όσο σεβαστή, αξιόπιστη και μεγάλη κι αν είναι και ενός υπουργού με αυτούς τους κανόνες» είπε ο κ. Δρίτσας επισημαίνοντας ταυτοχρόνως ότι η επιστολή της COSCO, παρά τα όσα παρατήρησε, θα ληφθεί κι αυτή υπόψη.

«Η κυβέρνηση, θα το μελετήσει καλύτερα, θα δει τις ενστάσεις, τις αντιρρήσεις, θα προβληματιστεί ενδεχομένως για πιθανές βελτιώσεις, θα αντιμετωπίσει το κάθε τι και θα δούμε πως θα ρυθμίσουμε το θέμα. Αλλά σε αυτό το πλαίσιο τίθεται το θέμα. Τίποτα λιγότερο και τίποτα περισσότερο», κατέληξε.

ΑΝΑΡΤΗΘΗΚΕ 29-6-2016 από directNEWS.gr


Τελευταίες Ειδήσεις