Logo

Από «πορτιέρης» στη Συγγρού, βαρόνος κοκαΐνης - Η σκοτεινή διαδρομή του «Έλληνα Εσκομπάρ»



 
 

Υπό δεκαετή παρακολούθηση ήταν ο επονομαζόμενος ως «Έλληνας Εσκομπάρ» που συνελήφθη μετά τον εντοπισμό του πλοίου, με τους 4 τόνους κοκαΐνης από τις γαλλικές αρχές.

Μετά την προσωρινή αποφυλάκισή του το 2015, βρισκόταν στο μικροσκόπιο των αρχών, που ξετύλιξαν το κουβάρι των επαφών του στη Λατινική Αμερική, οι οποίες εκτείνονται, μέχρι τους διαδόχους του Πάμπλο Εσκομπάρ, στο καρτέλ της Μεντεγίν στην Κολομβία.

Προθεσμία για να απολογηθούν το πρωί της Πέμπτης ζήτησαν και έλαβαν από τον ανακριτή Πειραιά ο Αλέξανδρος Αγγελόπουλος καθώς και τα τέσσερα μέλη του πληρώματος του αλιευτικού σκάφους που εντοπίστηκε στον Ατλαντικό Ωκεανό.

Οι πέντε συλληφθέντες οδηγήθηκαν χθες στο Δικαστικό Μέγαρο Πειραιά υπό δρακόντεια μέτρα ασφαλείας και παρέμειναν επί περισσότερες από πέντε ώρες στα γραφεία της Εισαγγελίας. Σε βάρος τους ασκήθηκε ποινική δίωξη για σύσταση και διεύθυνση εγκληματικής οργάνωσης, διακίνηση ναρκωτικών ουσιών και νομιμοποίηση εσόδων από παράνομες δραστηριότητες.

Δηλωμένο ως σκάφος αναψυχής το «Ουρανία Α» – Νέες αποκαλύψεις για τη δράση του κυκλώματος κοκαΐνης

Νέες πληροφορίες έρχονται στο φως αναφορικά με το πλοίο που χρησιμοποιήθηκε από το διεθνές κύκλωμα διακίνησης ναρκωτικών, καθώς διαπιστώθηκε ότι το «Ουρανία Α», το οποίο απέπλευσε από τη Νέα Μηχανιώνα με κατεύθυνση τη Λατινική Αμερική, δεν είχε δηλωθεί ως αλιευτικό, αλλά ως σκάφος αναψυχής.

Σύμφωνα με αστυνομικές πηγές, η συγκεκριμένη δήλωση φέρεται να είχε στόχο να περνά το σκάφος κάτω από τα ραντάρ των ελεγκτικών μηχανισμών, τόσο των ελληνικών όσο και των διεθνών αρχών, μειώνοντας την πιθανότητα ενδελεχών ελέγχων κατά τη διάρκεια των μετακινήσεών του.

Προπαρασκευαστικό ταξίδι και αποτυχημένος εφοδιασμός

Οι ίδιες πηγές αναφέρουν ότι στο πρόσφατο παρελθόν είχε προηγηθεί προπαρασκευαστικό ταξίδι άλλου σκάφους, επίσης συμφερόντων συνεργάτη του 65χρονου φερόμενου ως εγκεφάλου του κυκλώματος. Το σκάφος αυτό έφτασε μέχρι τη Μάλτα, όπου φέρεται να επιχείρησε εν πλω εφοδιασμό με ναρκωτικές ουσίες, σχέδιο που τελικά δεν υλοποιήθηκε λόγω δυσμενών καιρικών συνθηκών.

Από εκείνη τη χρονική στιγμή, οι ελληνικές αρχές επανέφεραν στο μικροσκόπιο τον συγκεκριμένο επιχειρηματία, ο οποίος δραστηριοποιείται στην ευρύτερη περιοχή της Πιερίας και, σύμφωνα με πληροφορίες, εμφανίζεται κοινωνικά δραστήριος, με παρουσία και σε φιλανθρωπικές δράσεις. Ακολούθησε διακριτική αλλά συνεχής παρακολούθηση, η οποία οδήγησε στα πρόσφατα αποτελέσματα της έρευνας.

Η διαδρομή του πλοίου και η επέμβαση των γαλλικών αρχών

Σύμφωνα με τα έως τώρα στοιχεία, το αλιευτικό –ελληνικών συμφερόντων και ιδιοκτησίας του Αλέξανδρου Αγγελόπουλου– είχε αποπλεύσει πριν από μήνες από το Κερατσίνι με προορισμό τη Δυτική Αφρική. Από την έρευνα προκύπτει ότι στα ανοιχτά της Σενεγάλης φέρεται να φόρτωσε τη μεγάλη ποσότητα κοκαΐνης.

Το πλοίο τέθηκε υπό διακριτική παρακολούθηση και τελικά εντοπίστηκε και ακινητοποιήθηκε από πλοία του γαλλικού Πολεμικού Ναυτικού στον Ατλαντικό. Ακολούθησε η ρυμούλκησή του μέχρι τις ακτές της Μαρτινίκας, όπου παραμένει δεσμευμένο.

Κατά τον έλεγχο στο αμπάρι του έχουν ήδη εντοπιστεί περίπου πέντε τόνοι κοκαΐνης, ενώ, σύμφωνα με πληροφορίες, δεν αποκλείεται η συνολική ποσότητα να φτάσει ακόμη και τους επτά τόνους, σε περίπτωση που εντοπιστούν και άλλες κρυμμένες ποσότητες.

Βαρύ παρελθόν και διεθνείς διασυνδέσεις

Ο Αλέξανδρος Αγγελόπουλος είναι πρόσωπο γνωστό στις ελληνικές και διεθνείς Αρχές ήδη από τη δεκαετία του 1980. Στο παρελθόν είχε συλληφθεί το 2004 στη Στουτγκάρδη για υπόθεση διακίνησης ναρκωτικών, επίσης μεγάλης ποσότητας κοκαΐνης, για την οποία είχε εκτίσει ποινή φυλάκισης.

Σύμφωνα με τις διωκτικές Αρχές, τα τελευταία χρόνια φέρεται να είχε δημιουργήσει στόλο αλιευτικών σκαφών, τα οποία χρησιμοποιούνταν για τη μεταφορά ναρκωτικών από χώρες της Λατινικής Αμερικής και της Αφρικής προς την Ευρώπη. Το όνομά του έχει κατά καιρούς συνδεθεί και με άλλες υποθέσεις, όπως λαθρεμπόριο τσιγάρων και –παλαιότερα– εμπόριο όπλων, χωρίς ωστόσο όλες οι υποθέσεις να έχουν οδηγηθεί σε τελεσίδικες καταδίκες.

Οι ίδιες πηγές αναφέρουν ότι η φερόμενη νομιμοποίηση των παράνομων εσόδων γινόταν μέσω επενδύσεων και δραστηριοτήτων-βιτρίνα, μεταξύ των οποίων φιλανθρωπικές δράσεις και η εμπλοκή του σε ποδοσφαιρικές ομάδες.

Η δικαστική έρευνα βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη, ενώ οι απολογίες των κατηγορουμένων αναμένονται να ρίξουν φως στη δομή και την έκταση του κυκλώματος.

Συνεχίζεται η έρευνα

Κατά τον αρχικό έλεγχο, οι γαλλικές αρχές εντόπισαν και κατέσχεσαν 136 πακέτα κοκαΐνης, βάρους 25 έως 30 κιλών το καθένα, δηλαδή ποσότητα που υπερβαίνει τους τέσσερις τόνους. Παράλληλα, εξετάζεται το ενδεχόμενο ύπαρξης κρυφών αποθηκευτικών χώρων στο σκάφος, με τις έρευνες να συνεχίζονται για τον εντοπισμό ενδεχόμενων επιπλέον ποσοτήτων.

Οι εκτιμήσεις των αρχών είναι ότι το φορτίο προοριζόταν κυρίως για τη Δυτική και Κεντρική Ευρώπη, χωρίς το σκάφος να προσεγγίσει ακτές. Σύμφωνα με τα σενάρια που εξετάζονται, οι ποσότητες είτε θα ρίχνονταν στη θάλασσα για παραλαβή από άλλους συνεργούς είτε θα μεταφορτώνονταν σε άλλο πλοίο στο τελικό στάδιο της διαδρομής.

Οι κατηγορούμενοι έλαβαν προθεσμία και αναμένεται να απολογηθούν στον ανακριτή την Πέμπτη.

Τι είπε στον Εισαγγελέα

Ο φερόμενος ως εγκέφαλος διεθνούς κυκλώματος διακίνησης ναρκωτικών, μαζί με τους τέσσερις συνεργούς του που συνελήφθησαν στην Ελλάδα, οδηγήθηκαν ενώπιον του εισαγγελέα Πειραιά, υπό δρακόντεια μέτρα ασφαλείας και συνοδεία πάνοπλων αστυνομικών της Διεύθυνσης Αντιμετώπισης Οργανωμένου Εγκλήματος.

Σύμφωνα με πληροφορίες, κατά την εξέτασή του από τον εισαγγελέα, ο βασικός κατηγορούμενος αρνήθηκε κάθε εμπλοκή στη μεταφορά κοκαΐνης, υποστηρίζοντας ότι το συγκεκριμένο αλιευτικό σκάφος είχε πωληθεί σε προγενέστερο χρόνο και ότι δεν έχει καμία σχέση με το φορτίο.

Πολυετής δράση και διασυνδέσεις με καρτέλ της Λατινικής Αμερικής

Οι αρχές, ωστόσο, αποδίδουν στον κατηγορούμενο μακρόχρονη εμπλοκή στη διεθνή διακίνηση ναρκωτικών, με συνεργασίες που, σύμφωνα με τα στοιχεία, ανάγονται στα τέλη της δεκαετίας του 1980 και στις αρχές της δεκαετίας του 1990. Φέρεται να είχε απευθείας επαφές ακόμη και με το διαβόητο καρτέλ Μεντεγίν του Πάμπλο Εσκομπάρ, καθώς και με τη διάδοχη κατάσταση στην Κολομβία.

Το καλοκαίρι του 2004, το πλοίο «Africa 1» είχε καταδιωχθεί από τις ισπανικές αρχές από τις ακτές της Σενεγάλης μέχρι την ακινητοποίησή του, γεγονός που οδήγησε τότε στη σύλληψη και φυλάκιση του κατηγορούμενου. Η υπόθεση εκείνη είχε ως αποτέλεσμα να αλλάξει ο τρόπος μεταφοράς των ναρκωτικών φορτίων από τη Λατινική Αμερική, με τη χρήση κυρίως εμπορευματοκιβωτίων εμπορικών στόλων — πρακτική που συνεχίζεται μέχρι σήμερα.

Η επιχείρηση στον Ατλαντικό

Σύμφωνα με τις πληροφορίες της Δίωξης Ναρκωτικών, ο κατηγορούμενος γνώριζε τις νέες μεθόδους και θεωρούσε ότι μπορούσε να επανέλθει στη δράση, τροποποιώντας τις διαδρομές. Όταν οι ελληνικές αρχές παρακολούθησαν τον απόπλου του αλιευτικού «Ουρανία» από τη Νέα Μηχανιώνα, ενημερώθηκαν άμεσα και οι υπόλοιπες ευρωπαϊκές διωκτικές αρχές.

Το σκάφος κατευθύνθηκε αρχικά προς τις ακτές της Δυτικής Αφρικής και της Σενεγάλης, ωστόσο για άγνωστο λόγο άλλαξε πορεία την τελευταία στιγμή και κινήθηκε απευθείας στον Ατλαντικό, με κατεύθυνση τις ακτές της Γουιάνας. Περίπου 200 ναυτικά μίλια ανοιχτά της Λατινικής Αμερικής εκτιμάται ότι παρέλαβε το φορτίο των ναρκωτικών.

Αμέσως ενημερώθηκε το Πολεμικό Ναυτικό της Γαλλίας, το οποίο περιπολεί στην περιοχή. Το «Ουρανία» άλλαξε εκ νέου ρότα προς τα Ζόρες, ωστόσο έπεσε σε δυσμενείς καιρικές συνθήκες και δεν κατάφερε να φτάσει στον προορισμό του. Γάλλοι κομάντος του Πολεμικού Ναυτικού πραγματοποίησαν ρεσάλτο, συνέλαβαν το πενταμελές πλήρωμα –τέσσερις Έλληνες και έναν Βούλγαρο– και ρυμούλκησαν το σκάφος στη Μαρτινίκα.

Διαμετακομιστικός κόμβος ναρκωτικών η Ελλάδα;

Η υπόθεση της κατάσχεσης τόνων κοκαΐνης στον Ατλαντικό επαναφέρει στο προσκήνιο το ερώτημα για τον ρόλο της Ελλάδας στη διεθνή διακίνηση ναρκωτικών. Σύμφωνα με τον επίκουρο καθηγητής Ποινικού Δικαίου και Αντεγκληματικής Πολιτικής, Γιώργο Χλούπη, ο οποίος μιλώντας στο ΕΡΤnews και τον Κώστα Παπαχλιμίντζο, το περιστατικό δεν μπορεί να χαρακτηριστεί μεμονωμένο, αλλά εντάσσεται σε ένα ευρύτερο και ιδιαίτερα σύνθετο φαινόμενο οργανωμένου εγκλήματος.

Όπως επισημαίνεται, η Ελλάδα αποτελούσε διαχρονικά χώρα διαμετακόμισης ναρκωτικών ουσιών προς την Ευρώπη, στο πλαίσιο των διεθνών διαδρομών που χρησιμοποιούν τα υπερεθνικά εγκληματικά δίκτυα. Οι υποθέσεις που έχουν εξιχνιαστεί από τις Αρχές είναι πολλές, ωστόσο εκτιμάται ότι υπάρχει και ένας μεγάλος «σκοτεινός αριθμός» περιστατικών που δεν φτάνουν ποτέ στη Δικαιοσύνη.

Η διακίνηση ναρκωτικών, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, πραγματοποιείται κυρίως από οργανωμένα και πολυεθνικά κυκλώματα, τα οποία δραστηριοποιούνται ταυτόχρονα σε περισσότερες από μία χώρες και αξιοποιούν διαφορετικές παράνομες δραστηριότητες για την αποκόμιση κέρδους.

Υπερεθνικά κυκλώματα και συνεργασία Αρχών

Η «μεγάλη εικόνα», όπως τονίζεται, δεν περιορίζεται μόνο στα ναρκωτικά. Τα ίδια κυκλώματα συχνά εμπλέκονται και σε σωματεμπορία, διακίνηση μεταναστών και άλλες μορφές οργανωμένου εγκλήματος, με κοινό παρονομαστή την εκμετάλλευση των παράνομων αγορών.

Καθοριστικό ρόλο στην εξάρθρωση τέτοιων δικτύων παίζει η διεθνής αστυνομική και δικαστική συνεργασία. Μέθοδοι όπως οι ελεγχόμενες παραδόσεις (controlled deliveries) επιτρέπουν στις Αρχές να παρακολουθούν φορτία σε διαφορετικές έννομες τάξεις, προκειμένου να αποκτήσουν πλήρη εικόνα της διαδρομής και να προχωρήσουν σε συλλήψεις περισσότερων εμπλεκομένων, φτάνοντας μέχρι την κορυφή της εγκληματικής οργάνωσης.

Ωστόσο, όπως υπογραμμίζεται, ακόμη και όταν εξαρθρώνεται ένα κύκλωμα, το πρόβλημα δεν εξαλείφεται. Συχνά, ένα νέο δίκτυο καταλαμβάνει τη θέση του προηγούμενου, ενώ έχει διαπιστωθεί ότι εγκληματικές δραστηριότητες συνεχίζονται ακόμη και μέσα από σωφρονιστικά καταστήματα.

«Τα κατασταλτικά μέτρα δεν αρκούν»

Οι ειδικοί τονίζουν ότι, παρά τη σημαντική δουλειά των διωκτικών Αρχών, η αντιμετώπιση της εμπορίας ναρκωτικών δεν μπορεί να βασιστεί αποκλειστικά σε κατασταλτικά μέτρα. Πρόκειται για σύνθετο κοινωνικό φαινόμενο, που επηρεάζει πολλαπλές πτυχές της κοινωνικής ζωής και απαιτεί μακροπρόθεσμες πολιτικές πρόληψης, με έμφαση στην κοινωνική πρόληψη και την αποδυνάμωση των συνθηκών που τροφοδοτούν το οργανωμένο έγκλημα.

Σε ό,τι αφορά τον Αλέξανδρο Αγγελόπουλο, υπενθυμίζεται ότι ήταν γνωστός στις ελληνικές και ξένες Αρχές ήδη από το παρελθόν, καθώς είχε συλληφθεί το 2004 για υπόθεση διακίνησης περίπου πέντε τόνων κοκαΐνης. Παρά την αποφυλάκισή του, σύμφωνα με πληροφορίες, παρέμεινε ενεργός στον χώρο, έχοντας δημιουργήσει τα τελευταία χρόνια δίκτυο αλιευτικών σκαφών, τα οποία –όπως εκτιμούν οι Αρχές– χρησιμοποιούνταν όχι για αλιεία αλλά για τη μεταφορά μεγάλων ποσοτήτων ναρκωτικών από χώρες της Λατινικής Αμερικής και της Αφρικής προς την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Η συγκεκριμένη υπόθεση, όπως τονίζεται, φωτίζει μόνο ένα μέρος της συνολικής εικόνας της διεθνούς διακίνησης ναρκωτικών, η οποία παραμένει ένα από τα πιο δύσκολα και επίμονα προβλήματα για τις ευρωπαϊκές κοινωνίες.

ΑΝΑΡΤΗΘΗΚΕ 17-12-2025 από directNEWS.gr πηγή:ΕΡΤ


Τελευταίες Ειδήσεις