Logo

Καταδικάστηκαν για τη φονική έκρηξη στο γκαζάδικο «Friendship Gas»



 
 

Friendship GasΤου Βασίλη Τζήμτσου

Χωρίς κανένα ελαφρυντικό καταδικάστηκαν ομόφωνα από το Τριμελές Πλημμελειοδικείο Πειραιά οι υπεύθυνοι για την τραγωδία...

στο γκαζάδικο FriendshipGas, όπου βρήκαν φρικτό θάνατο στα αμπάρια του πλοίου οκτώ εργαζόμενοι τον Ιούλιο του 2008 κατά τη διάρκεια επισκευών τον  Ιούλιο του 2008 στο Πέραμα.

Μετά από ακροαματική διαδικασία που διήρκησε πέντε μήνες, το δικαστήριο έκρινε ένοχους τον αρχιμηχανικό της διαχειρίστριας εταιρείας, τον τεχνικό ασφαλείας και τους υπεύθυνους του συνεργείου επισκευών για τα ακόλουθα αδικήματα:

-Ανθρωποκτονία από αμέλεια κατά συρροή και από υπόχρεους

-Σωματική βλάβη από αμέλεια

-Εμπρησμό από αμέλεια και σωματικές βλάβες (σ.σ. το δικαστήριο έκρινε πως πρόκειται για μια πράξη και όχι κατά συρροή όπως ήταν το κατηγορητήριο).

Αντίθετα, χάρη στον πρόσφατο νόμο του 2012 απαλλάχθηκαν «υφ’ όρον» για το ελαφρύτερο αδίκημα της παράβασης άρθρων του Κανονισμού περί εκτέλεσης εργασιών στο πλοίο.

Πιο αναλυτικά, σε φυλάκιση 11 ετών (εκτιτέα τα 10 έτη) καταδικάστηκαν ο αρχιμηχανικός της διαχειρίστριας εταιρείας Στράτος Καλαϊτζής, ο τεχνικός ασφαλείας Ιωάννης Παπαγεωργίου, οι εργολάβοι του συνεργείου επισκευών Φραντζέσκος και Γιώργος Σουρλής, ο εργοδηγός Γιώργος Τσακιράκης, τα πρώτα ξαδέρφια συνονόματοι Κώστας Στυλιανού υπεργολάβοι, ενώ σε φυλάκιση 5,5 ετών καταδικάστηκε ο ελασματουργός Βασίλης Καββαδίας από το εργαλείο του οποίου ξεκίνησε η φονική φωτιά.

Οι ποινές είναι μετατρέψιμες προς 5 ευρώ ημερησίως.

Οι δικαστές απέρριψαν το αίτημα των κατηγορουμένων για τριετή αναστολή, ενώ δεν δόθηκαν ελαφρυντικά.

Η έφεση έχει ανασταλτική δύναμη και έτσι οι κατηγορούμενοι θα ξαναδικαστούν σε δεύτερο βαθμό όπου και θα κριθεί εκ νέου η ενοχή τους αλλά και θα αποφανθεί οριστικά ως προς την έκτιση των ποινών...

Αντίθετα αθώοι κρίθηκαν ο νόμιμος εκπρόσωπος της διαχειρίστριας εταιρείας του πλοίου Γιώργος Αργυρός, ο διαχειριστής Σωτήρης Χατζηπέτρος και ο Φιλιππινέζος πλοίαρχος Χουανίτο Ντελγκάντο (σ.σ. δικάστηκε ερήμην).

Ασκήθηκαν νέες διώξεις λίγα 24ωρα πριν την παραγραφή!

Η δικαστική απόφαση ήταν ομόφωνη και με σύμφωνη γνώμη της Εισαγγελέως της Έδρας Αλεξάνδρας Μουσούρη η οποία έδωσε εντολή να ασκηθούν διώξεις και σε βάρος του προηγούμενου τεχνικού ασφαλείας, ο οποίος είχε πάει διακοπές τη μοιραία εβδομάδα (σ.σ. αν και κατά το προηγούμενο διάστημα ήταν ο καθ’ ύλην αρμόδιος για τις επισκευές στο μοιραίο καράβι).

Η άσκηση διώξεων σε βάρος του προηγούμενου τεχνικού ασφαλείας έγινε εν μέσω της ακροαματικής διαδικασίας, κυριολεκτικά λίγα 24ωρα πριν παραγραφεί το αδίκημα με τη συμπλήρωση πέντε ετών από τη διάπραξη των πράξεων.

Υπενθυμίζεται, ότι το υγραεριοφόρο πλοίο είχε τυλιχθεί στις φλόγες κατά τη διάρκεια εργασιών στον κενό χώρο της «Νο 3» δεξαμενής φορτίου του, με αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους επτά τεχνίτες ιδιωτικού συνεργείου (5 Έλληνες και 2 αλλοδαποί) και ο Φιλιππινέζος υποπλοίαρχος του καραβιού.

Τα αίτια της τραγωδίας

Σύμφωνα με το σκεπτικό της απόφασης, η μοιραία φωτιά προκλήθηκε κατά τη διάρκεια των εργασιών οξυγονοκοπής που έκαναν ο κατηγορούμενος Β. Καββαδίας και ο βοηθός του Κωνσταντίνος Οικονομάκης, ένας εκ των οκτώ θυμάτων.

Οι δικαστές συμφώνησαν με το πόρισμα των πραγματογνωμόνων ότι οι καύτρες κατά τη διάρκεια των εργασιών προκάλεσαν την φθορά των λάστιχων σε εργαλείου οξυγονοκοπής με αποτέλεσμα να απελευθερωθεί προπάνιο και να προκληθεί η φονική φωτιά.

Στο πόρισμα τους οι πραγματογνώμονες Αχ. Κακαράντζας, Μιχ. Θεοδωρίδης, ναυπηγοί-μηχανολόγοι ηλεκτρολόγοι και ο χημικός Παν. Χατζηγιάννης, ανέφεραν σχετικά:

«Δεν αντιλήφθηκαν ότι τηκόμενο μέταλλο της οξυγονοκοπής (κάφτρες) έπεφτε, είτε απευθείας πάνω στα λάστιχα παροχής αερίων στο εργαλείο της οξυγονοκοπής (σαλμός) είτε πάνω σε απορρίμματα και κυρίως, σε χαρτιά, που ενδεχομένως να υπήρχαν στον εγγύτερο χώρο και σε άμεση επαφή με τους λαστιχένιους σωλήνες παροχής αερίων στο εργαλείο οξυγονοκοπής που οι ίδιοι χρησιμοποιούσαν, με αποτέλεσμα την ανάφλεξη των ίδιων των ελαστικών σωλήνων παροχής αερίου προπανίου - οξυγόνου και περαιτέρω την ανεξέλεγκτη πυρκαγιά».

Θα είχαν σωθεί αν τηρούνταν τα μέτρα ασφαλείας!

Το δικαστήριο επιρρίπτει ευθύνες στους κατηγορούμενους, καθώς αν είχαν τηρηθεί τα προβλεπόμενα μέτρα ασφαλείας, τότε δεν θα είχαν χαθεί οι οκτώ εργαζόμενοι.

Οι πραγματογνώμονες ανέφεραν σχετικά στο πόρισμα τους:

«Εάν από τους υπεύθυνους των εργασιών επισκευής του πλοίου είχαν ληφθεί και εφαρμοσθεί ορθά όλες οι διατάξεις και ρυθμίσεις της νομοθεσίας για την υγιεινή και ασφάλεια της εργασίας, ήταν δυνατόν να είχε αποφευχθεί η ταχεία εξάπλωση και ενδυνάμωση της πυρκαγιάς και τα εξ' αυτής προκληθέντα αποτελέσματα ήταν διαφορετικά, εάν ληφθεί υπόψη και το γεγονός ότι, σύμφωνα με τις διενεργηθείσες τοξικολογικές εξετάσεις των θανόντων, οι επτά (7) από τις (8) αυτές εξετάσεις αναφέρουν ότι ο θάνατος επήλθε συνεπεία ασφυκτικού θανάτου συμβατού με πρόκληση του διά εισπνοής μονοξειδίου του άνθρακος».

Με απλά λόγια, οι άτυχοι εργαζόμενοι θα ζούσαν σήμερα, αν οι υπεύθυνοι για τις επισκευές, είχαν τηρήσει τα προβλεπόμενα μέτρα ασφαλείας.

Και όμως στο βωμό της…αμέλειας των υπευθύνων, θυσιάστηκαν οκτώ ανθρώπινες ζωές. Ντροπή!

ΑΝΑΡΤΗΘΗΚΕ 10-9-2013 από directNEWS.gr


Τελευταίες Ειδήσεις